Opony

2017.09.14

Co może być przyczyną szybkiego zużycia opon?

Przyspieszone zużycie opon towarzyszy najczęściej usterkom układu jezdnego, choć może mieć miejsce także w pełni sprawnym samochodzie.

Ostre przyspieszanie, gwałtowne hamowanie, agresywna jazda na zakrętach – taki styl jazdy sprzyja przyspieszonemu ścieraniu bieżnika. W skrajnych przypadkach agresywny styl jazdy pozostawia wyraźne ślady na zewnętrznych krawędziach bieżnika, które wyglądają bardziej jak „wydarcie” niż starcie klocków. Czy to oznacza, że skrajnie spokojny styl jazdy i zwalnianie do minimalnych prędkości na zakrętach sprawi, że ogumienie w naszym samochodzie będzie długowieczne? Też nie! Tego rodzaju styl jazdy może wywołać, szczególnie w samochodach z zawieszeniem wielowahaczowym i napędem na przednie koła, tzw. wyząbkowanie bieżnika na kołach osi tylnej – polega to na specyficznym zużyciu bieżnika, które powoduje, że opony stają się głośne. W żadnym wypadku wyząbkowanie bieżnika nie jest niebezpieczne, jednak mocno obniża ono komfort jazdy. Wniosek? Należy jeździć rozsądnie, ale żadna skrajność nie jest dobra dla ogumienia!

Warto też mieć świadomość, że tempo zużycia opon zależy od ich jakości i rodzaju. Przykładowo opony całoroczne ścierają się wyraźnie szybciej niż ogumienie sezonowe. Na zużycie opon ma wpływ obciążenie samochodu – pojazd nieustannie przeładowany szybciej „zjada” ogumienie.

Typową przyczyną przyspieszonego zużycia bieżnika jest nieprawidłowa geometria zawieszenia. Najczęściej to, że jest ona od jakiegoś czasu nieprawidłowa (o ile nie jest to wyraźnie odczuwalne podczas jazdy), po prostu widać po stanie bieżnika: jeżeli jedna opona jest zużyta bardziej niż pozostałe, albo bieżnik wyciera się nierównomiernie, np. bardziej od wewnętrznej albo od zewnętrznej strony, sprawa jest jasna. Nierówno zużyta opona, czego w zasadzie nie trzeba tłumaczyć, nadaje się do wyrzucenia.

Do przyspieszonego zużycia opon, co może być dla niektórych pewną niespodzianką, przyczyniają się niesprawne amortyzatory, które powodują, że koła na nierównej nawierzchni często na ułamki sekund odrywają się od asfaltu, podczas hamowania również, zaś w chwili odzyskania kontaktu z nawierzchnią na styku bieżnik-droga pojawia się silne tarcie i wysoka temperatura, co powoduje zużycie bieżnika. 

Gumy w naszym aucie nie lubią też luzów w zawieszeniu, które łączą w sobie negatywny wpływ na opony, jaki mogą mieć zużyte amortyzatory i niewłaściwa geometria układu jezdnego: w takiej sytuacji w praktyce geometria układu jezdnego jest płynna, zmienia się w zależności od sił, jakie działają na podwozie. Nakładają się na siebie wówczas różne skutki uboczne usterek zawieszenia: obniżony komfort jazdy, pogorszona przyczepność kół do nawierzchni, niepotrzebne zużycie bieżnika. Dokładnie to samo dzieje się, jeśli w samochodzie pojawiają się luzy w układzie kierowniczym – zwłaszcza na końcówkach drążków kierowniczych.

 Wspomnieć wypada jeszcze o ciśnieniu powietrza w oponach: za wysokie ciśnienie (to zdarza się raczej rzadko) odpowiada za przyspieszone ścieranie się centralnej części bieżnika; znacznie częściej mamy do czynienia ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach – wówczas ścierają się skrajne części bieżnika; dodatkowo, z powodu uginania się konstrukcji opony, wydziela się dużo ciepła podczas jazdy, które powoduje zmęczenie materiału i przyspiesza starzenie się opon.