Opony

2014.10.22

Ciśnienie w oponach pod kontrolą Continental

Od 1 listopada 2014 roku, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) musi być obowiązkowo montowany w każdym nowo rejestrowanym samochodzie. Koncern Continental, jeden z czołowych dostawców rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, oferuje bezpośredni TPMS, gwarantujący dokładność pomiaru i bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i przewożonych ładunków.

TPMS (ang. tire pressure monitoring system), to elektroniczny system monitorowania ciśnienia w oponach, alarmujący kierowcę o odchyleniu od normy wartości ciśnienia w ogumieniu. Zgodnie z rozporządzeniem UE 661-2009 instalacja TPMS jest obowiązkowa we wszystkich nowo homologowanych modelach samochodach osobowych (klasa M1) od 1 listopada 2012, oraz we wszystkich nowych samochodach (klasa M1) od 1 listopada 2014 roku. System musi również działać po zmianie opon lub całych kół na zimowe.

„Szacuje się, że nawet ponad 80 procent wszystkich samochodów osobowych ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek z Continental. „Tymczasem właściwe ciśnienie w oponach znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy, pozwala na wydłużenie czasu eksploatacji opon oraz ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa” – dodaje.

Jak to działa?

Na rynku dostępne są obecnie dwa rodzaje układów monitorujących ciśnienie w oponach – pośredni i bezpośredni. System pośredni reaguje na zmianę obwodu toczenia opony wykorzystując czujniki ABS/ESP i jest aktywowany powyżej 20-procentowego ubytku ciśnienia. Z kolei system bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny, ponieważ ciśnienie jest mierzone za pomocą fal radiowych w czasie rzeczywistym. System bezpośredni wykorzystuje specjalny czujnik TPMS w kole z dokładnością do +/- 0,1 bara oraz +/- 0,2 stopni Celsjusza. Czujniki TPMS produkcji Continental umieszczane są na wewnętrznej stronie felgi w każdym kole.

Oferowany przez Continental bezpośredni system pomiaru ciśnienia zapewnia szybsze i bardziej dokładne działanie. Ponadto, umożliwia wyświetlanie danych dla każdej opony w czasie rzeczywistym. Bezpośredni pomiar ciśnienia to większe korzyści dla producenta pojazdu, kierowcy i środowiska. Dlatego w Continental postanowiliśmy skupić się na technologii bezpośredniego pomiaru ciśnienia w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek.

Czujniki TPMS są wyposażone w czujnik ciśnienia, temperatury, zasilanie bateryjne oraz odpowiedni układ elektroniczny. W przypadku stwierdzenia problemów  z ciśnieniem w oponie, komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole nastąpił spadek. Głównym celem wprowadzenia obowiązkowego systemu kontroli ciśnienia jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach.

Continental wyróżniony za TPMS

Czujnik VDO REDI służący kontroli ciśnienia w oponie, który Continental wprowadził na europejski rynek, otrzymał nagrodę Innovation Awards 2014 w kategorii „Parts & Components” na ostatnich targach Automechanika we Frankfurcie nad Menem.