BLOG BESTDRIVE

Jeśli konieczne są dolewki oleju, to znaczy, że albo olej wycieka, albo silnik spala olej. Jeśli zaś silnik spala olej, to możliwych przyczyn, wbrew pozorom, nie ma zbyt wiele. Bywa, że takiego silnika ze względów ekonomicznych nie opłaca się naprawiać, choć bywa i tak, że naprawa nie jest dużym problemem

Jeśli konieczne są dolewki oleju, to znaczy, że albo olej wycieka, albo silnik spala olej. Jeśli zaś silnik spala olej, to możliwych przyczyn, wbrew pozorom, nie ma zbyt wiele. Bywa, że takiego silnika ze względów ekonomicznych nie opłaca się naprawiać, choć bywa i tak, że naprawa nie jest dużym problemeJeśli silnik spala olej, przyczyn tego zjawiska może być kilka, jednak w każdym przypadku olej dostaje się do komór spalania, gdzie zostaje spalony, czego efekty widoczne są w postaci niebieskich spalin wydobywających się z rury wydechowej.

Silnik spala olej, jeśli dochodzi do nadmiernego przenikania oleju na styku pierścień tłokowy-cylinder, a także wtedy, gdy gazy i olej przepuszczane są przez uszczelniacze trzonków zaworowych. Problem ze szczelnością pierścieni tłokowych należy (w większości przypadków) do poważniejszych z racji tego, że aby to naprawić, konieczny jest – w pierwszej kolejności – demontaż tłoków. Dalsze działania zależą od konkretnego przypadku, niestety wymiana samych pierścieni tłokowych nie w każdym przypadku zda egzamin, a raczej – niekoniecznie zda egzamin w dłuższym okresie czasu. Jeżeli konieczna jest wymiana tulei cylindrowych albo honowanie cylindrów, jest to już poważny remont silnika, co w bardzo wielu sytuacjach zwyczajnie się nie opłaca. W przypadku nowszych i droższych samochodów o dużej wartości, które mają problem ze spalaniem oleju, silniki spalające olej z powodu zużytych pierścieni cylindrowych oczywiście naprawia się. Bywa, że gdy taki silnik spala olej, trzeba wymienić tłoki wraz z pierścieniami, korbowody, ich panewki oraz inne uszczelnienia – słowem duży zestaw naprawczy – jednak honowanie cylindrów nie jest konieczne.

Jeśli silnik spala olej, bo wymiany wymagają uszczelniacze zaworowe, zakres prac zależy od konstrukcji silnika. Bywa, że dysponując odpowiednimi narzędziami, mechanik może wymienić je bez demontażu głowicy. To zdecydowanie obniża koszty. Jeśli demontaż głowicy jest potrzebny, dochodzi do tego konieczność obróbki głowicy, wymiana uszczelki pod głowicą i innych elementów. Z tego względu wymiana uszczelniaczy trzonków zaworowych to rutynowa czynność w przypadku demontażu głowicy silnika z innych przyczyn niż ta, że silnik spala olej: po prostu, gdy mamy głowicę na stole, wymienia się elementy, które są tanie, a wiadomo, że z czasem w każdym aucie ulegają zużyciu.

Silnik spala olej (a czasem go gubi) także z przyczyn bardziej prozaicznych. Jeśli jest to silnik wyposażony w turbodoładowanie, przyczyną spalania oleju może być luz na wałku turbosprężarki (to, co do tego stanu ją doprowadziło, to już inna sprawa). Co do zasady jednak, by się o tym przekonać, nie wystarczy rozpięcie układu dolotowego w celu upewnienia się, czy jest tam olej. Może być – ale z różnych przyczyn, niekoniecznie związanych z turbosprężarką! Zaburzenie przepływu gazu i ciśnień z jakichkolwiek powodów, choćby załamanego albo zatkanego przewodu odprowadzającego olej z turbosprężarki, może wywołać taki efekt. Niewątpliwie jednak, gdy silnik spala olej, turbosprężarka jest jednym z elementów, których stan wymaga kontroli. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych samochodach nawet błacha pozornie ingerencja w układ wydechowy może spowodować albo problemy ze spalaniem oleju, albo z jego gromadzeniem się w układzie dolotowym – co może powodować niepożądane zjawisko: obniżanie się poziomu oleju w misce olejowej.

Reasumując: przyczyn spalania oleju może być wiele i albo są to kwestie na tyle poważne, że trzeba zastanowić się nad dalszym losem samochodu, albo dość banalne i łatwe w naprawie, z czym nie warto zwlekać, gdyż jeśli silnik spala olej, to cierpi i katalizator wraz z czujnikami w wydechu w jednostce benzynowej, i filtr cząstek stałych w dieslu, i wiele innych elementów. Jeśli pozwolimy silnikowi spalać dużo oleju przez dłuższy czas, problemy wkrótce będą poważniejsze, a koszt naprawy wyższy.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.

Tag: olej