BLOG BESTDRIVE

Rozmiar opon w istotny sposób wpływa na zachowanie samochodu w różnych sytuacjach, co oznacza, że zawsze, dobierając rozmiar opon do samochodu – chcąc nie chcąc – decydujemy się na pewien kompromis

 

Najprościej jest wybrać taki rozmiar opon do auta, jaki był zamontowany fabrycznie. Niestety, nie ma pewności, że jest to rozmiar optymalny – w większości przypadków nowy samochód można zamówić z różnym wyposażeniem, opcje obejmują różne rozmiary kół i opon, niejednokrotnie ten sam model opuszczał fabrykę z trzema, czterema, a nawet pięcioma różnymi rozmiarami opon i felg. Jednocześnie koła, za które trzeba dopłacić, niekoniecznie są – z użytkowego punktu widzenia – lepsze niż te tańsze. Rozmiar opon powinniśmy dobierać do auta, biorąc pod uwagę warunki, w jakich będziemy jeździć, a także swoje oczekiwania wobec samochodu.

Koła z obręczami o mniejszej średnicy i oponami o wyższej ściance bocznej owszem, wyglądają mniej efektownie niż niskoprofilowe opony założone na duże felgi, ale mają jednak swoje zalety. Po pierwsze, są odporniejsze na uszkodzenia. Im niższy profil opony, tym łatwiej na dziurawej drodze czy też podczas podjeżdżania pod krawężnik uszkodzić obręcz czy samą oponę. Im niższy profil opony, tym bardziej trzeba uważać na wszelkie przeszkody terenowe. W przypadku opon o ekstremalnie niskim profilu podjeżdżanie pod krawężnik jest właściwie wykluczone – nie ma „normalnego” miejsca do zatrzymania, to się nie zatrzymujemy! Druga ważna zaleta opon o wysokiej ściance bocznej to wyższy komfort resorowania. Koła mają większy wpływ na komfort jazdy niż nam się wydaje! Niska opona – niski komfort, wysoka opona – gładkie pokonywanie nierówności! Wady kół z felgami o małej średnicy i wysokimi oponami to mniejsza stabilność samochodu podczas szybkiej jazdy na zakrętach. Ponieważ z reguły opony na małych felgach są jednocześnie węższe, stabilniej się na nich jeździ po drodze z głębokimi koleinami – zwłaszcza w deszczu, gdyż są one bardziej odporne na aquaplaning.

Im szersze i niższe opony, tym lepiej nadają się do szybkiej jazdy po zakrętach, tym, lepszą mają trakcję (zwłaszcza na suchej nawierzchni łatwiej jest szybko ruszyć), tym lepiej hamują na suchym asfalcie. Skoro lepiej na suchym, to na mokrym gorzej? Nie sposób generalizować, przyczepność nawierzchni nie jest tylko dobra i zła, są też poziomy pośrednie, jednak często na bardzo śliskiej nawierzchni opony węższe sprawują się lepiej, zresztą na śliskiej nawierzchni i tak nie jeździ się szybko.

Drgania przenoszone na karoserię to poważna wada opon o bardzo niskim profilu. Przekłada się to nie tylko na odczucia kierowcy i pasażerów samochodu, lecz także na trwałość wielu elementów samochodu – elektroniki narażonej na silniejsze drgania, wnętrza, które szybciej zaczyna skrzypieć, nadwozia, które poddawane jest większej presji.

A zatem: im mniej efektowne koło z wyższą oponą i mniejszą felgą, tym lepiej jeździ się po marnych drogach – lepiej ma i człowiek, i samochód. Im niższa, szersza opona i większa felga, tym lepiej, szybciej i sprawniej da się pojechać po drodze o dobrej jakości. Oznacza to, że jeśli nie zależy nam na agresywnej jeździe i preferujemy komfort niż ładny wygląd auta, powinniśmy z kilku możliwych wybrać taki rozmiar opon, który ma możliwie wysoki profil – tak będzie i wygodniej, i taniej. Jeśli chcemy szybko jeździć (zwłaszcza latem), wybierzmy rozmiar opon z niskim profilem i większą średnicą osadzenia – i oczywiście odpowiednie felgi. A jeśli nie mamy bardzo konkretnych wymagań, a nasz samochód może jeździć na kołach 15-, 16- i 17-calowych – wybierzmy złoty środek – czyli  szesnastki.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.