BLOG BESTDRIVE

Indeks prędkości to nie jest parametr, którym można dowolnie żonglować, zakładając do auta opony ze zbyt niskim lub wysokim indeksem prędkości. To samo dotyczy indeksu nośności – zbyt wysoki może być równie zły, jak zbyt niski

W obrębie tego samego rozmiaru oraz modelu ogumienia występuje z reguły kilka wersji opony. Różnice pomiędzy nimi to np. indeks prędkości albo nośności, czyli zdolność opony do jazdy z określoną prędkością przy określonym obciążeniu. Intuicyjnie zdajemy sobie sprawę, że zbyt niski indeks prędkości w czasie jazdy ze zbyt dużą prędkością może doprowadzić do wypadku – przy ekstremalnym obciążeniu opona może ulec rozerwaniu. Jednak z reguły kierowcy nie mają oporów przed kupnem opon, które mają zdecydowanie zbyt wysoki indeks prędkości (np. V=240 km/h zamiast T=190 km/h), jeśli akurat taka wersja jest tańsza. To błąd!

Wystarczy zauważyć, że w przypadku wielu modeli opon wersje z różnymi indeksami prędkości mają (oczywiście nie w każdym przypadku) inne dane na etykiecie dotyczące oporów toczenia, przyczepności podczas hamowania czy emisji hałasu. Tak naprawdę zmiana indeksu nośności czy prędkości pociąga za sobą na etapie produkcji opony poważną ingerencję w strukturę opony, często wymaga ona zastosowania innej mieszanki gumowej. Taka zmiana może być widoczna w danych na etykiecie, ale oczywiście może dotyczyć parametrów, które na etykiecie nie są ujęte. Nie można przy tym powiedzieć, że opona, która ma wyższy indeks prędkości jest lepsza czy gorsza – jest ona po prostu inna, ma i wady, i zalety względem opony dostosowanej do mniejszych prędkości czy obciążeń. Wadą może być np. mocniejsza reakcja na spadek temperatury w przypadku opony letniej i konieczność wcześniejszej wymiany opon na zimowe. Wadą może być wyższy hałas albo niższy komfort jazdy – nie ma przy tym żadnej reguły ponad tą, że podciągnięcie jakiegokolwiek parametru opony oznacza jakiś kompromis – konieczność poświęcenia innego parametru.

Oznacza to, że jakkolwiek przepisy nie zabraniają zastosowania opony z wyższym indeksem prędkości niż minimalny wymagany w naszym samochodzie czy dostosowanej do wyższych obciążeń niż te, które pojawiają się w naszym pojeździe, taka zmiana w większości przypadków nie ma sensu! Optymalny dobór opony polega na trafieniu z jej parametrami w punkt – a zatem jeśli auto wymaga opon z indeksem prędkości H (do 210 km/h) – nie powinniśmy kupować opon z indeksem T i nie ma potrzeby, by kupować opony z indeksem V (do 240 km/h), bo nie jesteśmy w stanie ocenić, jak taka zmiana wpłynie na zachowanie opon, choćby komfort resorowania. To samo dotyczy indeksów nośności. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kupujemy opony zimowe – dopuszczalne jest zastosowanie opon z niższym niż standardowy indeksem prędkości, ale przekraczać prędkości opisanej indeksem w żadnym razie nie wolno.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.