Diagnostyka

2015.07.14

Zobacz bez patrzenia!

Continental zaprezentował pierwszy w pełni dotykowy 8 – calowy ekran (20,3 cm) wykorzystujący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne, który trafi do seryjnej produkcji w 2017 roku.

Najnowszy wyświetlacz, dzieło konstruktorów pracujących w koncernie Continental, oparty na technologii aktywnego haptycznego sprzężenia zwrotnego (Haptic Feedback Display) przekazuje informacje zwrotne
za pomocą impulsów ruchowych, które można wyczuwać palcami. To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdyż  kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi i patrzeć na ekran, by dowiedzieć się, czy pożądana operacja została uruchomiona i zrozumiana przez system. Taki wyświetlacz optymalnie łączy intuicyjną obsługę
z bezpieczeństwem korzystania z urządzeń pokładowych w aucie.

Popularność smartfonów i tabletów przyczyniła się do powstania zapotrzebowania na ekrany dotykowe również w nowoczesnych samochodach. Elementy służące do obsługi wielu funkcji w autach, wykorzystujące haptyczne sprzężenie zwrotne, opracowane i wyprodukowane przez Continental, są już w użyciu. Na przykład Mercedes-Benz klasy
C został opcjonalnie wyposażony w dotykowy panel sterujący stworzony
z wykorzystaniem technologii Haptic Feedback Display.

Jak działa aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne?

Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwości haptyczne urządzenia jest cewka elektromagnetyczna z dwoma uzwojeniami. Są one sztywno umocowane
za elementami konstrukcyjnymi wyświetlacza dotykowego, pod połączonymi ze sobą warstwami ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem pojemnościowym i wyświetla-czem). Podczas eksploatacji cewka uruchamia mechaniczne sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwalne przez użytkownika, przy jednoczesnym pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyregulowane rozpoznawanie siły nacisku gwarantuje, że przypadkowe dotknięcia zostaną odróżnione od zamierzonych poleceń operacyjnych. Dotykowa informacja zwrotna z wyświetlacza nie jest widoczna gołym okiem jako ruch mechaniczny. W rzeczywistości „ugięcie“ wynosi około jednej dziesiątej milimetra, ale w związku z tym, że dzieje się to z bardzo dużym przyspieszeniem, generowany impuls mechaniczny jest wyraźnie wyczuwany palcem.

Panel dotykowy, skonstruowany z wykorzystaniem technologii opatentowanych przez koncern Continental został wyróżniony „Specjalną nagrodą dla Innowacyjnych Produktów” przyznaną przez firmę Mercedes  dla Dostawców Roku 2014 r.