BLOG BESTDRIVE

Ustawienie geometrii zawieszenia, a przynajmniej sprawdzenie jej raz na jakiś czas nie zaszkodzi, ale też nie jest powiedziane, że należy to robić regularnie, np. raz w roku. Jest jednak szereg objawów, które sugerują, że ustawienie geometrii kół jest wskazane do wykonania jak najszybciej.

Coś nie tak z zawieszeniem? Auto ściąga na jedną stronę, tnie opony albo źle skręca? Warto sprawdzić geometrię kół, jednak najpierw zawsze należy zacząć od kontroli ciśnienia w oponach oraz czyszczenia i wizualnej kontroli stanu felg i opon. Uszkodzona felga albo opona z wybrzuszeniem mogą sprawiać, że samochód zachowuje się tak, jakby miał uszkodzone lub przestawione zawieszenie. Dopiero teraz, jeśli dalej auto nie zachowuje się tak, jak powinno, należy zająć się zawieszeniem – usunąć wszelkie luzy i stuki a następnie zainwestować w ustawienie geometrii zawieszenia. Ważna jest kolejność: ustawienie geometrii zawieszenia, w którym są luzy, nie ma najmniejszego sensu!

Jest kilka objawów, które powinny bezwzględnie zachęcić nas do kontroli geometrii kół. Po pierwsze, stan opon. Jeśli bieżnik choćby jednej z opon zużyty jest nierównomiernie, to znaczy, że zawieszenie nie jest ustawione poprawnie. Po drugie, ściąganie auta zawsze na jedną stronę, albo tylko nadmierna podatność na ściąganie wywołana minimalnymi nierównościami nawierzchni. Po trzecie, skręcona kierownica podczas jazdy na wprost – nawet jeśli auto nie ściąga, sugeruje to nieprawidłowe ustawienie geometrii zawieszenia. Po czwarte, nadmierna wrażliwość na koleiny – to także często efekt nieprawidłowej geometrii kół. Po piąte, niechęć do skręcania – gdy do zmiany kierunku jazdy potrzebne jest użycie większej siły niż dawniej. Wreszcie, ustawienie geometrii zawieszenia jest niezbędne po solidnym uderzeniu w krawężnik, po kolizji albo uszkodzeniu koła – z reguły tego typu zdarzenia wiążą się z przestawieniem geometrii, a często też z uszkodzeniem elementów układu jezdnego.

W większości samochodów ustawienie geometrii kół jest niezbędne po wymianie podstawowych elementów zawieszenia – wahaczy, a nawet samych sworzni, i to zarówno w przypadku części zawieszenia przedniej jak i tylnej osi. Ustawienie geometrii jest absolutnie niezbędne po wymianie drążków kierowniczych – w każdym aucie!

Z reguły ustawienie geometrii zawieszenia wyraźnie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy, bywa jednak, że nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Jest tak wtedy, gdy przed regulacją geometrii nie są usunięte wszystkie usterki. Zdarza się, że usterki zawieszenia nie są widoczne na pierwszy rzut oka – luzy w wahaczach (głównie tylnych) nie zawsze są wyczuwalne podczas standardowej kontroli warsztatowej, natomiast pod obciążeniem wynikającym z ruchu powodują przesuwanie się względem siebie elementów i ściąganie samochodu na jedną stronę. Dlatego jeśli ustawienie geometrii zawieszenia nie pomaga, warto dokładniej przyjrzeć się kondycji tulei i sworzni wahaczy. Niestety, często niezbędna jest wymiana np. kompletu wahaczy tylnych, by auto zaczęło (po wymianie zużytych elementów i ustawieniu geometrii) znów jeździć prosto.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.