BLOG BESTDRIVE

Dobierając opony, zaczynamy od rozmiaru: średnica osadzenia, szerokość, profil (wysokość ścianki bocznej). To jednak dopiero podstawowe parametry opon, na pewno nie wszystkie ważne. O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Teoretycznie parametry ogumienia do naszego samochodu można odczytać z różnych stron internetowych tak samo jak olej silnikowy. To się jednak nie zawsze sprawdza, gdyż ten sam samochód może być wyposażony w różne koła. Musimy wiedzieć, jaką średnicę mają nasze felgi – a potem już pójdzie z górki.

Zatem jaką średnicę mają felgi naszego auta? Jeśli są na nich założone opony, to można to odczytać z och oznaczenia: jeśli opona ma rozmiar np. 195/65 R15 i jest założona na felgę, to felga na pewno jest 15-calowa. Jeśli rozmiar opon to np. 205/55 R16, to pasują one wyłącznie na felgę 16-calową. Średnica osadzenia opon i średnica felg wyrażone w calach muszą być zawsze takie same! Jeśli samochód może być wyposażony w felgi o różnej średnicy, to zawsze zmiana rozmiaru felg pociąga za sobą zmianę rozmiaru opon. Rozmiar felg podany jest także (zawsze!) na felgach – od ich wewnętrznej strony. 

Załóżmy, że mamy już rozmiar: średnicę osadzenia, szerokość i wysokość. W kolejności musimy zadbać o właściwy indeks prędkości. Jest to parametr wyrażony symbolem literowym, np. „T” (prędkość maksymalna 190 km/h), „H” (210 km/h), „V” (240 km/h), itd. Zgodnie z przepisami indeks prędkości opon musi być dostosowany do prędkości maksymalnej pojazdu (w praktyce: musi być choć „o włos” wyższy). Nie dotyczy to opon zimowych, które mogą mieć obniżony indeks prędkości (pod warunkiem umieszczenia w kokpicie auta informacji o tym, choćby w formie naklejki z dopuszczalną prędkością). Ciekawostka: skoro dotyczy to opon zimowych, to także... całorocznych, jeśli mają (a markowe produkty mają) homologację zimową.

Teraz indeks nośności: jest wyrażony liczbowo obok indeksu prędkości, np. 91T – w tym przypadku liczba „91” jest indeksem nośności i oznacza maksymalne dopuszczalne obciążenie opony masą 615 kg. Są tabele nośności opon, ale nimi nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy, bo nawet znając masę naszego auta nie dobierzemy właściwego indeksu nośności opon – to wynika z danych fabrycznych auta. Najczęściej to nie ma dla nas znaczenia, bo nośność opon rośnie wraz z ich rozmiarami i w większości wypadków jest to wartość standardowa. Ten temat staje się ważny w przypadku samochodów o zwiększonej ładowności – aut dostawczych, wielozadaniowych, itp. – po prostu trzeba znać minimalny indeks nośności opon pasujących do naszego auta (jeśli nie jest to zwykły samochód osobowy). Niektórzy producenci opon ogumienie o zwiększonej nośności oznaczają też symbolem XL – opona wzmocniona. Ale pamiętajmy: tak, jak nie należy kupować opon o wyższym niż to konieczne indeksie prędkości, tak nie należy kupować opon wzmocnionych, jeśli ich nie potrzebujemy – zawsze coś na tym ucierpi, np. komfort jazdy. To nie są parametry opon, którymi powinno się dowolnie żonglować na zasadzie: bierzemy te opony, które są w danej chwili tańsze!

Co jeszcze? Ważne parametry opon to np. obecność systemu runflat – opony runflat pozwalają kontynuować jazdę po utracie ciśnienia, ale nie należy ich stosować w autach, które nie są do nich przystosowane (np. nie mają systemu kontroli ciśnienia w kołach); w ogóle takie opony należy kupować świadomie, ich użycie wiąże się z obniżeniem komfortu jazdy i wzrostem oporów toczenia, one mają największy sens w samochodach, które zostały w takie ogumienie wyposażone fabrycznie i w związku z tym nie mają np. miejsca na koło zapasowe.

Jakie są jeszcze ważne parametry opon? Np. istnieją opony zoptymalizowane pod kątem aut różnych marek – np. Porsche, Mercedes, BMW. Są opony do SUV–ów (ale to w praktyce idzie, w większości przypadków, wraz z rozmiarem); opony mogą mieć też rant ochronny, który jest potrzebny w przypadku felg o dużej średnicy i szerokości, gdy opona ma niski profil (rant ochronny opony nie gwarantuje, że nie uszkodzimy felgi, ale czasem pomaga). Są też opony z wkładką antyprzebiciową (np. Conti Seal), która uszczelnia niewielkie przebicia czoła bieżnika.

Dla większości kierowców najważniejsze są : rozmiar, indeks prędkości i nośności. No i sezon: są przecież gumy letnie, zimowe i całoroczne...

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.

Tag: opony