BLOG BESTDRIVE

Wydaje się to nieprawdopodobne, ale tak jest: zaniedbanie filtra paliwa w silniku Diesla prowadzi do zniszczenia najważniejszych elementów układu wtryskowego!

Zacznijmy od wyjaśnienia, jaką drogę pokonuje paliwo w silniku wysokoprężnym. W zdecydowanej większości aut (w każdym razie w tych, które maja układ common rail) pierwszym elementem tłoczącym, z jakim ma kontakt paliwo, jest pompa paliwa w baku. Pompka ta, w zależności od systemu, generuje niewielkie ciśnienie rzędu 1-5 bar. W pompie może też być umieszczony pierwszy filtr, np. siatkowy, wymienny bądź tylko podlegający czyszczeniu. Stąd paliwo tłoczone jest do pompy wysokiego ciśnienia, która może mieć wbudowaną pompę wstępną. Po drodze olej napędowy przepływa przez filtr umieszczony na przewodzie paliwowym pomiędzy pompą w baku a pompą wysokiego ciśnienia. Czy wiecie, jak wygląda wkład filtra paliwa po 30 tys. km? Najczęściej jest czarny! Jednak nie kolor filtra paliwa jest w tym przypadku najważniejszy, tylko fakt, iż w miarę wypełnienia zanieczyszczeniami zaczyna on stawiać paliwu coraz większy opór. W miarę zapełnienia filtra ciśnienie oleju napędowego na wejściu do pompy wysokiego ciśnienia (czy też pompy wstępnej) maleje. Oczywiście, pompa przez długi czas daje sobie rade, jeśli jednak zapominamy, że wymiana filtra paliwa jest niezbędna, a olej napędowy, jaki tankujemy, nie jest idealnie czysty, w pewnym momencie pompa wysokiego ciśnienia, przynajmniej chwilami, zaczyna pracować na sucho! W takiej chwili zaczyna się destrukcja całego układu paliwowego, która może kosztować właściciela samochodu nawet kilkanaście tysięcy zł. Pompa wysokiego ciśnienia zaczyna „produkować” opiłki metalu, sama ulega destrukcji, ale jednocześnie zniszczeniu ulegają wtryskiwacze paliwa. Mało tego: opiłki trafiają do szyny wtryskowej i przewodów. Owszem, można je wyczyścić, jednak kto da głowę, że gdzieś nie zatrzymały się opiłki metalu mogące uszkodzić inne kosztowne elementy układu, za które właściciel właśnie zapłacił duże pieniądze? W niektórych przypadkach warto wymienić i szynę paliwową i inne elementy. Dochodzi: czyszczenie zbiornika (wciąż staramy się usunąć wszelkie groźne zanieczyszczenia powstałe w wyniku zatkania filtra paliwa i zniszczenia pompy wysokiego ciśnienia), przewodów, pompy w zbiorniku paliwa, itd. Mówiąc krótko: nieszczęście. Takich kłopotów unikniemy, pamiętając, że wymiana filtra paliwa, który przecież nie kosztuje dużo, powinna mieć miejsce przy każdej wymianie oleju, a w każdym razie nie rzadziej niż co ok. 30 tys. km (osobiście uważam, że wymiana filtra powinna mieć miejsce częściej). Uwierzcie: tak jak zbyt rzadka wymiana oleju prowadzi do przedwczesnego zużycia silnika, tak nie dość częsta wymiana filtra paliwa prowadzi do zniszczenia układu paliwowego. To nie przypadek, że jednoczesnemu zniszczeniu ulega i pompa, i wtryskiwacze! W zdecydowanej większości przypadków wymiana filtra paliwa nie kosztuje dużo i nie trwa długo, nie warto na tym oszczędzać. 

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.