BLOG BESTDRIVE

Prawo jest w tym zakresie bardzo liberalne: mamy obowiązek wymienić opony wtedy, gdy ich bieżnik ma mniej niż 1,6 mm. W praktyce jednak większość opon już na długo przed osiągnięciem takiego stanu zużycia nadaje się do wymiany.

Bardzo wielu producentów umieszcza na oponach tzw. wskaźniki zużycia, które pokazują, kiedy opony trzeba wymienić. Najczęściej jest to gumowy nadlew w rowku bieżnika – w chwili, gdy zrówna się z bieżnikiem, opona nadaje się do wymiany. Ten nadlew znajdziemy, szukając na boku opony napisu „TWI”. W praktyce takie znaczniki wskazują zwykle na skrajne wyeksploatowanie opony w chwili, gdy jej bieżnik osiągnie wysokość 3 mm.

Przyjmuje się, że w przypadku ogumienia letniego właśnie 3 mm wysokości bieżnika to moment, kiedy należy wymienić opony. Opony zimowe wymieniamy nieco wcześniej – tracą one swoje właściwości, gdy bieżnik osiągnie wysokość 4 mm. Jednak wysokość bieżnika to nie jedyny parametr świadczący o tym, że należy wymienić opony.

To, co kwalifikuje opony do wymiany to także... starość. Opona przechowywana w magazynie przez 3 lata, a nawet dłużej, właściwie nie traci swoich pierwotnych właściwości. Natomiast z oponami normalnie eksploatowanymi jest już inaczej. Przyjmuje się, że opona kwalifikuje się do wymiany, gdy od daty jej produkcji upłynie 10 lat. Jednak w praktyce okres eksploatacji opon często bywa krótszy. Zależy to w dużej mierze od warunków, w jakich są używane.

Guma parcieje i pęka, a czasem wręcz rozpuszcza się pod wpływem działania agresywnych substancji chemicznych (np. olejów, smarów) a także promieniowania UV. Jeśli więc nasz samochód jest przechowywany w garażu, opony będą dłużej spełniały swoje zadanie. Jeśli latem samochód stoi przez cały dzień na słońcu, zewnętrzna warstwa gumy na oponach zacznie łuszczyć się i pokrywać siatką miniaturowych pęknięć znacznie wcześniej. Zdarza się nawet, że boki dwóch opon w aucie są już wyraźnie spękane, a dwie pozostałe wyglądają dobrze, choć zostały kupione równocześnie. Dzieje się tak wtedy, gdy auto parkowane jest zawsze w ten sam sposób i jedne opony narażone są na działanie słońca, a drugie nie. Przyjrzyjcie się, jak wyglądają kilkuletnie opony w Waszym samochodzie: jeśli guma jest wyraźnie spękana, lepiej je wymienić.

Opony wymagają wymiany także wtedy, gdy pojawiają się kłopoty z ich wyważeniem. Takie zjawisko – o ile opony nie były używane przy zbyt niskim ciśnieniu albo narażone na mechaniczne uszkodzenia – wiążą się zazwyczaj z ich niską jakością. Takie wady są nienaprawialne – odkształcenia konstrukcji opony, jeśli już się pojawią, mają tendencję do powiększania się.

Opony dyskwalifikuje większość uszkodzeń mechanicznych. Jeśli z powodu uderzenia w krawężnik lub dziurę na boku opony pojawiło się wybrzuszenie, trzeba taką oponę jak najszybciej wymienić. Podobnie każde rozdarcie lub choćby przebicie boku opony dyskwalifikuje ją – naprawiać można tylko przebicia czoła bieżnika – i to też nie zawsze!

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.