Ubocznym skutkiem chłodzenia powietrza wpadającego do wnętrza samochodu jest wytwarzanie dużej ilości ciepła, które trzeba odprowadzić. Jeśli chłodzenie klimatyzacji nie działa poprawnie, pogarszają się warunki pracy układu chłodzenia jednostki napędowej i silnik się grzeje.
W aucie z klimatyzacją układ chłodzenia silnika jest bardzo rozbudowany i składa się z wielu elementów, których usterka może nie tyle uniemożliwić jazdę, co osłabić wydajność układu chłodzenia silnika i sprawić, że silnik się grzeje. Co do zasady klimatyzacja ma dodatkową własną chłodnicę i własny wentylator. W niektórych samochodach znajdziemy chłodnicę dwufunkcyjną – odpowiedzialną i za chłodzenie silnika, i za chłodzenie klimy, tak naprawdę są to jednak dwie niezależne chłodnice, tylko zamknięte we wspólnej obudowie. Jednym z dość często pojawiających się niepokojących objawów towarzyszących włączeniu klimatyzacji jest podwyższona temperatura płynu chłodzącego silnik. Strzałka wskaźnika pnie się do góry w niepokojące rejony, silnik się grzeje. Minimalne drgnięcie wskaźnika temperatury w niektórych autach jest normalne, jednak jeśli temperatura rośnie na tyle, że kierowca czuje się zaniepokojony, to raczej nie jest to naturalne.
Chłodnica klimatyzacji w aucie znajduje się obok chłodnicy silnika lub wręcz przed nią. W niektórych autach od przodu widzimy elektryczny wentylator klimatyzacji, zaś drugi wentylator (chłodnicy silnika) umieszczony jest od strony komory silnika. Słabe chłodzenie lub jego brak od strony chłodnicy klimatyzacji powoduje, że chłodnica klimy jest gorąca, temperatura wokół chłodnicy silnika rośnie, chłodzenie jest mniej wydajne i silnik się grzeje. Temu objawowi często towarzyszy niska wydajność układu klimatyzacji, tzn. w czasie jazdy działa jako-tako, a podczas postoju w korku – słabiutko.
Jeśli zauważyliście w swoim samochodzie objaw polegający na tym, że silnik się grzeje, a klimatyzacja działa słabo, upewnijcie się, że włącza się wentylator klimatyzacji. W większości samochodów podczas upalnej pogody powinien on włączać się po kilkudziesięciu sekundach od włączenia klimy albo wręcz od razu.
Jeśli wentylator klimatyzacji uruchamia się prawie od razu, to niemal na pewno jest sprawny. Niemal, ponieważ wentylator klimy może mieć 2-3 tryby pracy: normalny, przyspieszony i szybki, uruchamiający się wtedy, gdy wydajniejszego chłodzenia wymaga nie tylko klimatyzacja, lecz także silnik. Jeśli nie działają biegi pośrednie, silnik się grzeje, a klima działa słabo, choć jest nabita.
Podwyższenie temperatury w układzie klimatyzacji skutkujące zwiększonym zapotrzebowaniem na chłodzenie (w konsekwencji także silnik się grzeje) może wynikać także z niewłaściwego ciśnienia gazu w układzie albo z usterki jednego z czujników (np. ciśnienia) w układzie klimatyzacji. Tego akurat samodzielnie nie jesteście w stanie sprawdzić, to jest zadanie mechanika, natomiast każdy może otworzyć maskę i obejrzeć, w jakim stanie jest chłodnica klimy. Jeśli rozbiła się na niej w ostatnim czasie większa ilość owadów, które dodatkowo zostały sklejone mgiełką olejową (np. z przepuszczającej turbosprężarki) można zapomnieć o skutecznym chłodzeniu! Gorąca pomimo poprawnej pracy wentylatora chłodniczka klimy to cieplejsze powietrze wokół chłodnicy płynu chłodzącego i efekt w postaci tego, że silnik się grzeje. Chłodniczkę klimy oczywiście można wyczyścić za pomocą myjki ciśnieniowej, ale… z najwyższą ostrożnością, nigdy z bliska! Chłodnice są obecnie produkowane z blaszki aluminiowej tak cienkiej, że niewiele trzeba, by jej użebrowanie dosłownie sprasować. A potem taką chłodnicę można już tylko wymienić na nową.