BLOG BESTDRIVE

Piski przy hamowaniu to nic innego jak drgania elementów układu hamulcowego o wysokiej częstotliwości, odbierane przez człowieka jako nieprzyjemne dźwięki. Choć występowanie tych drgań nie musi wiązać się z zagrożeniem bezpieczeństwa, to jednak jest to objaw wysoce niepożądany, który często da się zredukować lub całkowicie usunąć.

Piski przy hamowaniu pojawiają się najczęściej w chwili, gdy w układzie rośnie ciśnienie i klocki hamulcowe wchodzą w kontakt z tarczą. Najczęściej hałas zanika, gdy hamulec naciśniemy mocniej, ale nie jest tak w każdym przypadku. Nieprzyjemne dźwięki przy hamowaniu mogą pojawić się po dłuższym czasie wykorzystywania wkładek ciernych, ale mogą też wystąpić niemal natychmiast po serwisie układu hamulcowego. W praktyce jest to albo efekt użycia niskiej jakości części, albo niestarannego serwisu, albo – w rzadkich przypadkach – jest to przypadłość charakterystyczna dla danego modelu auta.

Jeśli chodzi o części, zazwyczaj mamy do czynienia z wadą, czy też cechą klocków hamulcowych. Jeśli weźmiemy kilka czy kilkanaście klocków różnych marek pasujących do tego samego zacisku hamulcowego, szybko się zorientujemy, że mogą one mieć różną konstrukcję: jedne klocki mają maksymalnie uproszczoną budowę, inne są wyposażone w elementy antywibracyjne – są to np. wstawki na blaszce wykonane z materiału, który inaczej rezonuje niż pozostała część podstawy klocka i tłumi drgania całego elementu. Różnice, których nie sposób czasem wychwycić gołym okiem, a już z całą pewnością nie sposób stwierdzić na oko, co jest lepsze, kryją się także w materiale ciernym klocka. Kupując najtańsze klocki, często kilkukrotnie tańsze od części z górnej półki, musimy liczyć się z tym, że będą one głośne. Czasem hałas wynika z niefortunnie dobranego zestawu tarcza-klocek (ponieważ istnieje wiele możliwych kombinacji, nie sposób wszystkiego przewidzieć), a czasem z marnej jakości tarcz, które łatwo wpadają w wibracje przenoszone na inne elementy układu.

Na hałas przy hamowaniu ma wpływ także staranność wymiany klocków. Oszczędzając czas i pieniądze, można po prostu odkręcić zacisk lub zwolnić blokadę klocków, wyjąć zużyte klocki i na ich miejsce wstawić nowe. Oszczędzamy mnóstwo czasu, ale ryzykujemy, że klocki będą się blokować w zacisku, przegrzewać, nierówno zużywać, a także piszczeć.

By zredukować ryzyko wystąpienia pisków przy hamowaniu, podczas wymiany klocków należy odkręcić zacisk, starannie go oczyścić zmywaczem, zastosować pastę montażową do klocków (oczywiście nie na ich części ciernej) i – koniecznie – wymienić tzw. zestaw montażowy. W przypadku różnych aut zestaw ten wygląda inaczej – są to sprężynki, podkładki antywibracyjne, trzpienie, itp. Zestawy montażowe do niektórych aut kosztują kilkanaście, do innych kilkadziesiąt zł – jest pokusa, by ich nie kupować, tym bardziej, że niemal zawsze da się na upartego zastosować stare elementy. Jeśli jednak chcemy uniknąć pisków przy hamowaniu, nie ma rady – zestaw części, które z założenia są elementami jednorazowego użytku, trzeba wymienić.

Jeśli chodzi o skłonność niektórych modeli aut do piszczenia przy hamowaniu, to faktycznie ona występuje. Niemniej w każdym przypadku istnieje możliwość zredukowania hałasu przy hamowaniu albo całkowicie, albo do akceptowalnego poziomu. Niestety, zdarza się, że rezonans elementów układu hamulcowego wynika ze zużycia innych elementów – np. łożysk kół. Wówczas źródło hałasu trudno wychwycić i trudno go wyeliminować małym kosztem.

Na wszelki wypadek, jeśli pojawiają się piski, warto podjechać do warsztatu, by się upewnić, czy jest to tylko usterka „kosmetyczna”, z którą albo będziemy żyć, albo z nią walczyć, czy też jest to rzecz wymagająca pilnej naprawy. Nawet jeśli okaże się, że zagrożenia dla bezpieczeństwa nie ma, będziemy czuć się pewniej, mając tę wiedzę.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.