BLOG BESTDRIVE

Przewody hamulcowe muszą być w dobrym stanie, inaczej jazda samochodem staje się niebezpieczna. Wyróżnia się dwa typy przewodów hamulcowych, miękkie i twarde. Miękkie przewody są elastyczne i znajdują się przy hamulcach. Twarde łączą przewody miękkie z pompą hamulcową. Przewody elastyczne wykonuje się z gumy, zaś twarde z metali, które dobrze opierają się korozji.

Kontrola stanu przewodów hamulcowych

W odróżnieniu od wielu innych podzespołów, trudno wskazać konkretny przebieg lub okres, po którym koniecznie trzeba wymienić przewody. Należy po prostu na bieżąco kontrolować ich stan, najlepiej przy każdej wizycie w serwisie lub zakładzie wulkanizacyjnym.

Czasami zaleca się, aby przewody miękkie wymieniać profilaktycznie co 4-5 lat. Przewody twarde w modelach popularnych mogą wytrzymać 5-8 lat. W samochodach droższych okres ten może wynosić nawet 15 lat, ale i tak dobrym pomysłem jest montaż nowych przewodów twardych po 10 latach.

Przewody hamulcowe, szczególnie elastyczne, pracują w trudnych warunkach. Mają ciągły kontakt z brudem i wilgocią, zaś zimą dodatkowo z solą drogową. Narażone są również na uszkodzenia mechaniczne.

Auta pod szczególnym nadzorem

Oczywistym sygnałem wskazującym na konieczność przeprowadzenia inspekcji przewodów i całego układu jest spadek skuteczności hamowania. Na stan przewodów hamulcowych powinni szczególną uwagę zwracać kierowcy dysponujący samochodami o większej masie oraz sportowymi. W takich autach hamulce częściej muszą pracować z pełną wydajnością. Ponadto przewody może obciążać ostra jazda na zakrętach.

Większą czujność muszą zachować także fani jazdy terenowej. Wypady na trudne drogi i bezdroża wiążą się z ryzykiem wystąpienia usterek mechanicznych. W grupie podwyższonego ryzyka znajdują się również samochody z regulowanymi zawieszeniami. Ruch nadwozia w pionie związany ze zmianą ustawień może nadwyrężać przewody hamulcowe.

Przewody powinno się sprawdzać częściej, jeśli założy się felgi z oponami o większej średnicy lub szersze od standardowo montowanych w danym modelu. Możliwe, że w takim przypadku przewody będą ocierały o ogumienie czy felgę.

Należy pamiętać o okresowej wymianie płynu hamulcowego. Ma on właściwości higroskopijne, czyli wchłania wodę. Przyczynia się to do degradacji materiału, z którego są wykonane przewody. Te metalowe mogą zacząć korodować.

Wymiany przewodów hamulcowych nie powinno przeprowadzać się samodzielnie, bowiem  od ich prawidłowego montażu zależy nasze bezpieczeństwo.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.