BLOG BESTDRIVE

Felgi aluminiowe są ładniejsze od stalowych, ale uważa się je za mniej trwałe. Czy słusznie? Obręcze wykonane ze stopów lekkich, zwane popularnie felgami aluminiowymi lub po prostu „alusami”, mają tę zasadniczą przewagę nad stalowymi, że wyglądają bardziej estetycznie. Często to właśnie od nich zaczyna się tuning auta.

Plusy i minusy

Aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła. Ponadto felgi aluminiowe mają bardziej otwartą konstrukcję w stosunku do stalowych. Sprawia to, że chłodzenie hamulców jest lepsze.

Podstawową wadą felg aluminiowych jest cena. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę to, że felgi z lekkich stopów zazwyczaj są sprzedawane razem z kompletem śrub, a do stalowych trzeba je nieraz dokupować, to obręcze z lekkich stopów są zasadniczo droższe.

Fakt, że felgi wykonuje się ze stopów lekkich nie znaczy automatycznie, iż ważą mniej od stalowych. Potrafią być cięższe gdyż do ich produkcji wykorzystuje się więcej materiału.

Z drugiej jednak strony nie są tak mało odporne na uszkodzenia, jak mogło by się wydawać. Owszem, obręcz stalową dużo łatwiej naprawić. Czasami wystarczy do tego zwykły młotek. Jednak po kolejnym wjeździe w dziurę tak „stalówka” może jeszcze łatwiej ulec deformacji. Regeneracja felgi aluminiowej bywa droższa, jednak obręcz tego typu jest sztywniejsza i nie odkształca się.

Ponadto felgi z lekkich stopów przechodzą rygorystyczne kontrole jakości. Obręcze prześwietla się promieniami rentgenowskimi, aby sprawdzić, czy nie mają wad materiałowych.

Na rynku są dostępne felgi z lekkich stopów wytwarzane metodą kucia oraz rolowania. W stosunku do obręczy stalowych są nie tylko lżejsze, lecz również o wiele wytrzymalsze (duża gęstość materiału).

Felgi aluminiowe nadają się do użytkowania zimą. Renomowani producenci pokrywają je warstwą antykorozyjną. Trzeba jednak zwracać uwagę, czy na powierzchni nie pojawiają się uszkodzenia ponieważ ubytki przyspieszają utlenianie aluminium.

Wybór i pielęgnacja felg

Pielęgnacja obręczy ze stopów lekkich jest trudniejsza w porównaniu do stalowych. Trzeba pamiętać, że liczy się nie tylko częstotliwość czyszczenia, ale także sposób. Stosowanie dedykowanych specyfików i przestrzeganie instrukcji pozwoli dłużej cieszyć się dobrym wyglądem felgi. Nie bez znaczenia jest sam kształt obręczy. Felgę o kilku prostych ramionach będzie łatwiej utrzymać w dobrym stanie niż szprychową.

Przy wyborze felg koniecznie trzeba zwrócić uwagę na certyfikaty. Na feldze powinny się znajdować wytłoczone symbole atestów. Często można się spotkać z oznaczeniem „KBA”, świadczącym o wydaniu pozwolenia na użytkowanie produktu przez Federalny Urząd Ruchu Drogowego w Niemczech. W Polsce wydaje się certyfikat bezpieczeństwa z literą „B”. Na stronie producenta felg warto sprawdzić, czy jego wyroby spełniają normy TÜV.

Jeśli chcemy kupić nowe felgi ich rozmiar możemy sprawdzić w instrukcji obsługi. Firmy motoryzacyjne dopuszczają jednak montaż felg nieco różniących się parametrami od seryjnych. Pomocne mogą okazać się konfiguratory sklepów internetowych.

Sprawdźmy przede wszystkim liczbę i rozstaw otworów mocujących, średnicę otworu centrującego, odsadzenie oraz nośność felgi. Wystrzegajmy się felg tanich, które z reguły są produkcyjnymi odpadami sprzedawanymi po promocyjnej cenie z powodu braku logo. Na rynku nie brak oszustów oferujących podróbki, których wykonanie pozostawia wiele do życzenia. Miejmy jednak na uwadze, że felgi mogą pochodzić z Chin. Wiele renomowanych firm właśnie tam ma teraz swoje zakłady. Ważne jest, aby zaopatrywać się w felgi aluminiowe u sprawdzonych, wiarygodnych dystrybutorów.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.