BLOG BESTDRIVE

Tuleje to po oponach pierwsze tłumiki nierówności nawierzchni. Nie są one drogie, ale czasem nie ma możliwości ich wymiany. Tuleje metalowo-gumowe instaluje się m.in. w ramionach wahaczy i łącznikach stabilizatorów. Odpowiadają za tłumienie drgań. Pełnią również inną ważną rolę. Nie wszystkie elementy zawieszenia są ze sobą połączone na sztywno. Gdyby tak było, nie byłyby w stanie wytrzymać wszystkich obciążeń podczas pracy. Zmniejszają one naprężenia w zawieszeniu.

Narażone na szybkie zużycie

Są to podzespoły ulegające stosunkowo najszybszemu zużyciu, jeśli chodzi o zawieszenie. Z czasem guma traci swoje właściwości. Staje się twardsza i bardziej krucha.

Częściej narażone na zużycie są tuleje znajdujące się po prawej stronie. Muszą się one zmagać np. ze studzienkami ulicznymi czy podjazdami pod krawężniki.

Jak rozpoznać, które tuleje mają okres świetności już za sobą? Zawieszenie będzie stukać podczas pokonywania nierówności. Pogorszy się precyzja prowadzenia, co będzie można odczuć chociażby przejeżdżając przez koleiny. Samochód będzie zachowywał się niestabilnie.

W związku z tym, że proces starzenia się gumy zachodzi w podobnym tempie po obu stronach samochodu, tuleje powinno wymieniać się parami na danej osi, nawet wtedy, gdy zużycie mechaniczne jest większe tylko na jednym boku.

Gdy wymiana jest niemożliwa

Nie zawsze jest możliwość wymienić tuleje na nowe. Część modeli samochodów jest wyposażonych w wahacze, w których taka operacja nie jest możliwa.

Nie warto inwestować w najtańsze zamienniki, bo i oryginały nie są drogie. Kosztują zazwyczaj kilkadziesiąt złotych za sztukę.

Tuleje metalowo-gumowe można zastąpić poliuretanowymi. Charakteryzują się one większą trwałością, są jednak zazwyczaj sztywniejsze. Ponadto nie zużywają się one stopniowo, jak metalowo-gumowe, a bardziej gwałtownie. Dodatkowo są mniej odporne na zanieczyszczenia. Na pojawienie się luzów trzeba reagować szybko. Inaczej może np. dojść do uszkodzenia wahacza.

Czasami można je wymieniać samodzielnie, jednak lepiej to zadanie powierzyć fachowcom. Do usunięcia starych może być potrzebna prasa hydrauliczna. Po instalacji powinno sprawdzić się geometrię zawieszenia.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.