Układ jezdny

2015.04.09

Jak przedłużyć trwałość koła dwumasowego

Koło dwumasowe dawniej stosowane było przede wszystkim w samochodach wyposażonych w mocniejsze jednostki wysokoprężne. Obecnie montuje się je także w autach ze słabszymi dieslami i silnikami benzynowymi. Jak dbać o ten ważny element?

Dwumasowe koło zamachowe przyjmuje na siebie obciążenia generowane przez silnik. Dzięki temu, że tłumi drgania motoru, chroni skrzynię biegów, sprzęgło i inne elementy układu napędowego przed zbyt szybkim zużyciem i uszkodzeniem. Koło dwumasowe pozwala na bardziej płynną zmianę biegów i ruszanie, a także wpływa na poziom hałasu.

Dwumas jest drogim podzespołem. Ceny tego elementu różnią się w zależności od modelu dość znacznie, ale zazwyczaj na koło trzeba wydać przynajmniej 1000 zł. Bywa, że dwumasowe koło zamachowe kosztuje ponad 5000 zł.

Na trwałość koła dwumasowego mają wpływ stan samochodu oraz technika jazdy kierowcy. W związku z tym, że rolą dwumasu jest niwelowanie wibracji, jego żywotność będzie większa, gdy drgania będą jak najmniejsze.

Z tego powodu powinno się raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów kontrolować stan poduszek, na których zawieszony jest silnik. Dbajmy o to, aby motor nie szarpał i prawidłowo spalał mieszankę paliwowo-powietrzną. W tym celu kontrolujmy stan świec bądź (w przypadku diesli) świec żarowych.

Zajmijmy się techniką jazdy. Trwałość koła dwumasowego wydłużymy, jeżeli odciążymy układ napędowy włączając oraz wyłączając silnik przy wciśniętym sprzęgle. Powinniśmy unikać tzw. strzelania ze sprzęgła, gwałtownego ruszania samochodem.

Kołu szkodzi też dławienie silnika i nagłe wyłączanie motoru z powodu zbyt małej ilości gazu. Biegi należy zmieniać płynnie. Powstrzymujmy się przed zbyt mocnym wciskaniem gazu przy niższych obrotach, kiedy silnik generuje duże wibracje. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku aut wyposażonych w jednostki doładowane. Poczekajmy, aż jednostka napędowa dojdzie do obrotów, przy których włącza się sprężarka.

Niestety, korzystając z samochodu wyposażonego w koło dwumasowe trzeba często wybierać pomiędzy dbaniem o trwałość tego podzespołu a jazdą ekologiczną. Dwumasie nie służy np. częsta jazda na niskich obrotach. Podobnie ma się sprawa z hamowaniem silnikiem, przynajmniej na pierwszych trzech biegach i przy mniejszych prędkościach.

Niekorzystnie na żywotność koła dwumasowego wpływa częste włączanie i wyłączanie motoru przez system start-stop, czyli układ, który ma zmniejszać zużycie paliwa podczas poruszania się w gęstym ruchu miejskim.

Negatywnie na stan podzespołu wpływa jazda z przyczepą. Obciążenia, jakie musi znieść koło dwumasowe są tutaj szczególne duże podczas ruszania.

O tym, że koło dwumasowe nie jest w najlepszym stanie dadzą nam znać charakterystyczne dźwięki podczas włączania i wyłączania silnika, dodawania i ujmowania gazu czy redukcji biegów. Do stuków i pisków dojdą zapewne drgania mogące przenosić się na całą karoserię, nierówna praca motoru oraz szarpanie auta przy ruszaniu i zmianie biegów.