BLOG BESTDRIVE

W trakcie jazdy łapiemy gumę, chcemy zmienić koło i pojawia się kłopot – nie możemy odkręcić śrub, ponieważ się zapiekły. Istnieje kilka sposobów, żeby poradzić sobie z tym problemem.

Zanim przejdziemy do tego, jak odkręcić koło, które ma bardzo trudne do ruszenia śruby, zajmijmy się tym, w jaki sposób zapobiegać zapiekaniu się śrub. Bardzo istotny jest montaż felgi na piastę.

Nawet wtedy, gdy sezonową wymianę opon zlecamy fachowcom, dobrze jest kontrolować ich pracę. Wiele późniejszych problemów związanych ze śrubami jest związanych z ich nieprawidłowym wkręcaniem. Śruby można wstępnie przykręcać przy pomocy klucza pneumatycznego, ale ostateczne dokręcanie powinno się wykonywać przy użyciu klucza dynamometrycznego, z konkretnym momentem wskazanym przez producenta samochodu (zazwyczaj wartość dla aut osobowych wynosi 80-120 Nm).

Śruby powinny być czyste. Jeśli pojawiają się na nich rdzawe wykwity, trzeba się ich pozbyć przy pomocy drucianej szczotki. Jeżeli są w kiepskim stanie, lepiej je po prostu wymienić na nowe. Czasami zaleca się smarowanie gwintów śrub smarem miedziowym lub grafitowym, gdy występują notoryczne problemy z zapiekaniem się śrub.

Przejdźmy do odkręcania. Pół biedy, gdy okaże się, że śruby się zapiekły, gdy akurat jesteśmy u wulkanizatora. Znajdziemy w dużo gorszej sytuacji, gdy będziemy musieli mocować się ze śrubami podczas awarii w czasie podróży. Często jedynym ratunkiem jest wezwanie lawety.

Operując kluczem należy pamiętać o utrzymywaniu idealnego kąta pomiędzy nim a śrubą, narzędzia nie powinniśmy odchylać. Klucz powinno się trzymać w miejscu możliwie najdalej oddalonym od śruby.

Jeżeli zapieczone śruby felgi nie dają się odkręcić kluczem, możemy je potraktować specjalistycznym preparatem, np. WD-40 opracowanym z myślą o rozpuszczaniu rdzy na śrubach i docieraniu do trudno dostępnych szczelin. Po spryskaniu śrub trzeba odczekać kilka minut. W warunkach polowych możemy posiłkować się popularnym napojem gazowanym czyli... coca - colą.

Jeśli zastosowanie chemicznego środka (lub popularnego napoju) nie daje rezultatu, a niemiła przygoda spotka nas w trasie, możemy spróbować uderzyć w klucz kołem zapasowym, ważącym 10-20 kg i wykazującym się dużą bezwładnością.

Jeżeli mamy taką możliwość, zastosujmy przedłużkę klucza, np. rurkę o długości 1-1,5 m. Gwint śruby można próbować rozruszać przy pomocy młotka. Nie powinno się nim jednak uderzać bezpośrednio w felgę, ale za pośrednictwem deseczki lub innego przedmiotu. Wulkanizator może posłużyć się kluczem udarowym.

Podczas siłowania się ze śrubami pośpiech nie jest zalecany. Ukręconą śrubę trudno wydobyć. Być może zapieczone śruby felgi trzeba będzie rozwiercić wiertłem kobaltowym. W najgorszym wypadku może się skończyć także tym, że trzeba będzie wymienić nie tylko śruby, ale całą piastę.

Komentarze

Dodaj komentarz

Komentarze:

Poradnik bardzo fajny. Rozwiązania dobrze mi już znane. Miałem taką małą awarię właśnie na trasie. Usiłowałem odkręcić koło - 4/5 śrub poszły bez problemu. Na 5 się zatrzymałem... Śruba nie chciała ruszyć. WD-40 nie pomogło, stawanie na kluczu też nie. Zadzwoniłem do znajomego z www.centrumfelg.pl i poradził inną metodę. nasadziłem klucz na szpilkę, po czym uderzyłem go parę razy bardzo mocno cegłą (nie miałem młotka, ani nic równie ciężkiego i mocnego do tego sposobu) równolegle do śruby. Tą po rozwaleniu już całej cegły (nie jest to też jakiś super wytrzymały materiał) zalałem jeszcze raz WD... no i po takiej walce na trasie wśród pędzących ciężarówek pomogło. Stanąłem jeszcze raz na kluczu, zrobiłem lekki naskok do zwiększenia ciężaru i szpilka się odkręciła. Teraz, gdy zamontowałem podtlenek gazu w swoim benzyniaku kupiłem koło zapasowe w sprayu u kolegi. Wydaje mi się, że każdy powinien oprócz koła zapasowego mieć też taki środek w swoim samochodzie na wypadek takiej właśnie zabawy. To jest o wiele szybsze (z teorii, bo nie używałem) działanie na koło, bo z tego co można wyczytać na opakowaniu - możemy przejechać na takim "zaklejonym" kolej dobrych 80km, czyli dla Polaka jeździć na nim przez następne 3 dni :).

dodany przez Jerzy Pinczak, 19-05-2015 10:18:01

wszystko pieknie rady super ale w ktora strone nalerzy odkrecac?

dodany przez marcin woitaschek, 09-04-2017 20:03:03

Panie Marcinie, śruby kół, tak samo jak nakrętki, odkręcamy zawsze w lewo, czyli odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Pozdrawiamy, Zespół BestDrive

dodany przez Zespół BestDrive, 11-04-2017 14:57:17