Opony

2015.06.25

Jak zbudowana jest opona?

Ogumienie to jedyny element, który zapewnia bezpośredni kontakt samochodu z nawierzchnią. Jak zbudowana jest opona? Wbrew pozorom nie jest to po prostu kawałek gumy, ale skomplikowana konstrukcja.

Jak zbudowana jest opona i czego potrzeba, aby ją stworzyć? Do produkcji opon wykorzystuje się kilkadziesiąt różnych składników. Mieszankę opracowuje się z myślą o konkretnych parametrach ogumienia i warunkach, w których będzie pracowała. Inaczej wygląda skład opon zimowych i letnich, przeznaczonych do aut miejskich i samochodów rozwijających duże prędkości.

W skład mieszanki wchodzą kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny,  napełniacz (krzemionka, sadza), żywice, oleje, przeciwutleniacze przeciwdziałające starzeniu, przyspieszacze wulkanizacji. Mieszanka jest inna w poszczególnych częściach opony.

Jak zbudowana jest opona? Bieżnik to czołowa część opony, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Mieszanka kauczuków naturalnych i syntetycznych oraz wzór przekładają się na osiągi ogumienia.

W szczytowej warstwie opony znajduje się opasanie (karkas), element konstrukcyjny zbudowany nieraz z kilku warstw cienkich drutów o dużej wytrzymałości. Stabilizuje profil opony, zapobiega deformacji oraz usztywnia czoło opony. Dzięki niemu opona jest odporna na działanie sił odśrodkowych i wysokie prędkości.

Osnowa łączy część barkową z czołową, jest szkieletem opony. Wykonuje się ją z tekstylnych włókien. Osnowa zapewnia odporność na ciśnienie, utrzymuje właściwy kształt opony. Jej zadaniem jest zapobieganie zniekształceniom podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.

Kapa jest wykonana z miękkiego elastycznego kauczuku, który nie przepuszcza powietrza (butylu, stąd inna nazwa – warstwa butylowa). Obejmuje wewnętrzną część opony zastępując dętkę. Kapa uszczelnia oponę, zabezpiecza przed wnikaniem do elementów wewnętrznych ozonu, tlenu i wody.

Stopka, zwana kołnierzem, jest zbudowana ze stalowego rdzenia pokrytego gumą. Biegnie obwodowo i łączy oponę z felgą. W stopce zatopiona jest drutówka. Element ten odpowiada za utrzymanie opony na feldze.

Ściana boczna między stopką a bieżnikiem jest wykonana z grubej gumy. Chroni oponę przed czynnikami środowiskowymi oraz uderzeniami, które mogłyby uszkodzić jej konstrukcję. Od ściany bocznej zależą właściwości amortyzacyjne opony.