BLOG BESTDRIVE

Ogumienie to jedyny element, który zapewnia bezpośredni kontakt samochodu z nawierzchnią. Jak zbudowana jest opona? Wbrew pozorom nie jest to po prostu kawałek gumy, ale skomplikowana konstrukcja.

Jak zbudowana jest opona i czego potrzeba, aby ją stworzyć? Do produkcji opon wykorzystuje się kilkadziesiąt różnych składników. Mieszankę opracowuje się z myślą o konkretnych parametrach ogumienia i warunkach, w których będzie pracowała. Inaczej wygląda skład opon zimowych i letnich, przeznaczonych do aut miejskich i samochodów rozwijających duże prędkości.

W skład mieszanki wchodzą kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny,  napełniacz (krzemionka, sadza), żywice, oleje, przeciwutleniacze przeciwdziałające starzeniu, przyspieszacze wulkanizacji. Mieszanka jest inna w poszczególnych częściach opony.

Jak zbudowana jest opona? Bieżnik to czołowa część opony, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Mieszanka kauczuków naturalnych i syntetycznych oraz wzór przekładają się na osiągi ogumienia.

W szczytowej warstwie opony znajduje się opasanie (karkas), element konstrukcyjny zbudowany nieraz z kilku warstw cienkich drutów o dużej wytrzymałości. Stabilizuje profil opony, zapobiega deformacji oraz usztywnia czoło opony. Dzięki niemu opona jest odporna na działanie sił odśrodkowych i wysokie prędkości.

Osnowa łączy część barkową z czołową, jest szkieletem opony. Wykonuje się ją z tekstylnych włókien. Osnowa zapewnia odporność na ciśnienie, utrzymuje właściwy kształt opony. Jej zadaniem jest zapobieganie zniekształceniom podczas skręcania, hamowania i przyspieszania.

Kapa jest wykonana z miękkiego elastycznego kauczuku, który nie przepuszcza powietrza (butylu, stąd inna nazwa - warstwa butylowa). Obejmuje wewnętrzną część opony zastępując dętkę. Kapa uszczelnia oponę, zabezpiecza przed wnikaniem do elementów wewnętrznych ozonu, tlenu i wody.

Stopka, zwana kołnierzem, jest zbudowana ze stalowego rdzenia pokrytego gumą. Biegnie obwodowo i łączy oponę z felgą. W stopce zatopiona jest drutówka. Element ten odpowiada za utrzymanie opony na feldze.

Ściana boczna między stopką a bieżnikiem jest wykonana z grubej gumy. Chroni oponę przed czynnikami środowiskowymi oraz uderzeniami, które mogłyby uszkodzić jej konstrukcję. Od ściany bocznej zależą właściwości amortyzacyjne opony.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.

Tag: opona