Diagnostyka

2018.07.10

Rezonans z okolic wydechu: jakie są możliwe przyczyny?

Rezonans wydechu pojawia się zwykle w ograniczonym zakresie obrotów silnika uzależnionym od miejsca i charakteru usterki: podczas gwałtownego przyspieszania po osiągnięciu wysokich obrotów, przy odejmowaniu gazu albo np. na bardzo niskich obrotach, podczas manewrowania. Jakie są możliwe przyczyny tych objawów?

Najczęściej poszukiwanie przyczyny rezonansu z okolic wydechu, nadmiernego hałasu czy innych niepożądanych odgłosów nie trwa długo. Potrzebne są: podnośnik, rękawice i bystre oko. Pierwsza rzecz, na jaką trzeba zwrócić uwagę, to wieszaki: czy są jeszcze na swoim miejscu? Bardzo często pęknięcie gumowego mocowania tłumika powoduje, że element ten odpada i na pierwszy rzut oka nie widać braku. Dlatego trzeba poruszać układem wydechowym na wszystkie strony, jeśli w którymś miejscu po przyłożeniu siły porusza się zbyt swobodne, trzeba sprawdzić, czy w tym miejscu nie brakuje gumowego łącznika. Nieco rzadziej zdarza się, że urwie się metalowy haczyk w podwoziu albo przy tłumiku – wtedy potrzebna jest spawarka, a jeśli problem dotyczy tłumika, to w zależności od jego stanu albo również spawarka, albo nowy tłumik.

Zdarza się rezonans układu wydechowego jest związany z nieprawidłowym kształtem jednego z tłumików – gdy w pewnych sytuacjach dotyka on innych elementów podwozia. Tak się zdarza po zamontowaniu niskiej jakości zamienników – czasem coś po prostu trzeba dogiąć.

Bywa, że wieszaki są na swoim miejscu, a układ wydechowy brzęczy. Nigdy nie należy wykluczać wewnętrznej usterki tłumika, albo – co gorsza – katalizatora. W przypadku tłumików wystarczy z reguły włączyć silnik, nacisnąć kilkukrotnie gaz i posłuchać, skąd dochodzą niepożądane dźwięki. Brzęczenie tłumika, który nie dotyka podwozia, oznacza jego usterkę i konieczność wymiany – tego się w większości przypadków nie naprawia.

Nieco gorzej wygląda sprawa rezonansu w przedniej części wydechu, jeśli usterka dotyczy katalizatora. Katalizator z zewnątrz wygląda jak zwykły tłumik, jednak zazwyczaj przed nim i za nim wkręcone są sondy, zaś w środku znajduje się wkład ceramiczny albo też dwie sekcje: jedna z wkładem ceramicznym i druga z konstrukcją tłumiącą hałas. Wkład ceramiczny może popękać w wyniku uderzenia katalizatorem w podłoże albo w wyniku szoku termicznego – wtedy potłuczone kawałki ceramicznego sitka zaczynają brzęczeć, pojawia się rezonans wydechu np. podczas przyspieszania. Auto ogólnie robi się głośniejsze. Nie w każdym wypadku, a zwłaszcza nie od razu, może zaświecić się na desce rozdzielczej kontrolka check engine. Ważne: sypiący się katalizator może narobić szkód – nie tylko w dalszych częściach wydechu, lecz także w silniku! Usterkę wykrywa się, potrząsając katalizatorem albo delikatnie stukając w jego obudowę. Jeśli coś w środku obija się, przemieszcza – wszystko jasne: katalizator jest zepsuty.

Z katalizatorem jest taki problem, że może być drogi. W przypadku starszych aut można jednak zastosować katalizator uniwersalny, który umieszcza się w miejsce oryginalnej puszki. Czasem jest trochę głośniej, czasem nawet ciszej – dorabiana część co do zasady ma szansę działać i nawet oczyszczać spaliny. Gorzej w przypadku nowych samochodów spełniających surowsze normy emisji spalin – tu raczej potrzebna jest normalna, dedykowana do danego modelu część zamienna.

Rezonans wydechu może też pojawiać się w wyniku zwykłej nieszczelności pomiędzy elementami – takie rzeczy naprawia się łatwo i szybko. Tak czy inaczej nie ma sensu męczyć się jazdą głośnym samochodem. Diagnoza usterki w specjalistycznym warsztacie trwa chwilę.