Układ jezdny

2018.11.15

Nieprawidłowa geometria zawieszenia – czy zawsze objawy są czytelne?

Nieprawidłowa geometria zawieszenia najczęściej daje czytelne objawy w postaci ściągania auta na jedną stronę. Bywa jednak i tak, że auto jeździ na wprost, tylko prowadzi się nie do końca tak, jak powinno, albo „tnie” opony.

Zanim zaczniecie podejrzewać, że geometria zawieszenia w waszym aucie jest niewłaściwa, bo np. auto wyraźnie ściąga, sprawdźcie ciśnienie w kołach. Jeśli np. w jednym z kół ciśnienie powietrza jest wyraźnie niższe niż w drugim kole na tej samej osi, to auto będzie  ściągać na lewo lub na prawo, choć geometria zawieszenia nie ma z tym nic wspólnego. Zresztą równe, ale za wysokie albo za niskie ciśnienie w dwóch czy też we wszystkich kołach daje dokładnie takie same objawy, jakie może dawać przestawiona geometria zawieszenia.

Jak jeszcze nieprawidłowe ustawienie układu jezdnego może wpływać na zachowanie samochodu na drodze? To, że auto ściąga, to już wiemy. Auto może też jechać na wprost, ale źle skręcać. Zdarza się, że samochód, w którym geometria zawieszenia jest nieprawidłowa albo nieoptymalnie ustawiona, jeździ na wprost, w miarę dobrze skręca, ale piszczy oponami w warunkach, które nie dają do tego podstaw. Auto może też „myszkować” po drodze. Wreszcie, po dłuższym czasie jazdy ze źle ustawionym zawieszeniem, zazwyczaj dochodzi do nierównomiernego zużycia opon. Gdy już zauważymy, że opony mają nierówno ścięty bieżnik, wraz z wyregulowaniem zawieszenia musimy kupić komplet (czasem tylko dwie) nowych opon. Bywa i tak, że opony zużywają się w miarę równomiernie, ale szybciej niż normalnie.

Pewną nieprzyjemną informacją jest to, że aby można było przystąpić do ustawienia geometrii zawieszenia, wszystkie jego elementy (także te związane z układem kierowniczym) muszą być sprawne. Niedopuszczalne są luzy w końcówkach drążków, wybite tuleje wahaczy, luzy w przekładni kierowniczej – w takiej sytuacji ustawienie geometrii zawieszenia jest zwyczajnie niemożliwe. W wielu autach, by dobrze ustawić geometrię przedniej osi, trzeba też bardzo, bardzo staranie sprawdzić stan tylnych wahaczy, które mogą wyglądać na sprawne, jednak pod obciążeniem przesuwają się obsadzone w nich tuleje, co sprawia, że auto ściąga – i wcale nie wynika to ze wskazań urządzeń optycznych używanych przy regulacji układu jezdnego.

W każdym razie przy odrobinie pecha doprowadzenie do porządku zaniedbanego zawieszenia może sporo kosztować nie ze względu na koszt ustawienia geometrii, lecz właśnie z powodu wielu elementów, które trzeba najpierw wymienić.

 Fachowcy zajmujący się ustawianiem układów jezdnych potrafią nie tylko sprawić, że auto dobrze jeździ na wprost, dobrze skręca i nie niszczy opon, lecz także dopasować nastawy do typowych warunków, w jakich używany jest samochód. Tak czy inaczej po doprowadzeniu zawieszenia do porządku powinniśmy od razu poczuć różnicę – samochód nagle zaczyna jeździć jak nowy.