BLOG BESTDRIVE

Drgania kierownicy, pulsowanie pedału hamulca i charakterystyczne piski dobiegające z okolic kół to wyraźne oznaki zużytych tarcz hamulcowych.

Układ hamulcowy należy regularnie kontrolować, ponieważ od jego dobrego stanu zależy bezpieczeństwo jazdy. Jednym z kluczowych elementów układu są tarcze hamulcowe. Ulegają one zużyciu wraz z przejechanymi kilometrami, ale mogą zetrzeć się szybciej lub ulec uszkodzeniu z powodu nieprawidłowej eksploatacji.

Jakie są oznaki zużytych tarcz hamulcowych? Co dość oczywiste, z czasem pogarsza się skuteczność hamowania. Jeżeli z samochodu korzystamy często, możemy tego nie zauważyć, ponieważ przy normalnym zużyciu tarcz sprawność hamulców będzie zmniejszać się stopniowo, a nie gwałtownie.

Przejdźmy do bardziej charakterystycznych oznak. Jedną z nich jest zmiana momentu hamującego. Mówiąc prościej: przytrzymujemy pedał hamulca w tej samej pozycji (utrzymujemy stały nacisk), lecz siła hamowania nie jest cały czas taka sama. Załóżmy, że wcisnęliśmy pedał hamulca do oporu. Jeżeli występuje zmiana momentu hamującego, będziemy odczuwać pulsowanie pedału hamulca, a auto będzie hamować na zmianę mocniej i słabej.

Pulsowaniu pedału może towarzyszyć inna oznaka zużytych tarcz, czyli drgania kierownicy, w potocznym języku określane jako "bicie". Jest to sygnał, że tarcza jest zdeformowana i nadaje się do wymiany.

Przyczyny mogą być różne. Deformacja może wynikać z niskiej jakości podzespołów, ale świadczyć też o nieprawidłowym montażu tarcz, złym wyważeniu kół, nadmiernym luzie łożyska piasty koła, blokowaniu się tłoczka zacisku hamulcowego. Tarcza może ulec zdeformowaniu z powodu nagłej zmiany temperatury, np. wtedy, gdy po dłuższej trasie i z nagrzanymi hamulcami wjedziemy gwałtownie w zimną wodę ulicznej kałuży. Tarcze mogą ulec skrzywieniu również z powodu zbyt dynamicznej jazdy mocno obciążonym samochodem.

Inne oznaki zużycia tarcz to charakterystyczne hałasy dobiegające z okolicy kół. Pisk lub zgrzytanie najczęściej świadczą o zużytych klockach, a nie tarczach, ale jazda ze startymi klockami naraża tarcze na uszkodzenie. Nieprzyjemne dźwięki będą dobiegać do naszych uszu, gdy tarcze są pokryte rdzą. Do korozji może dojść wtedy, gdy samochód przez dłuższy czas nie był eksploatowany. Stukot, o rosnącej wraz z prędkością częstotliwości, to bardzo niepokojący znak – być może pękła nam tarcza.

Stan zużycia tarcz hamulcowych najłatwiej rozpoznać poprzez oględziny. Dobrą okazją do szczegółowej kontroli hamulców jest okresowa wymiana opon. Po zdjęciu kół możemy sprawdzić grubość tarcz, a także ocenić czy nie są one uszkodzone. Warto zwrócić uwagę na ich kolor. Jeśli tarcze hamulcowe są pokryte niebieskim nalotem to znak, że ich powierzchnia uległa utlenieniu z powodu zbyt częstej pracy w za wysokiej temperaturze.

Pamiętajmy, że wszelkie wady występujące w układzie hamulcowym są dyskwalifikujące. Zużyte bądź wadliwe tarcze trzeba zamienić na nowe, a wraz z nimi należy wymienić także klocki, aby układ hamulcowy pracował prawidłowo i podzespoły zużywały się w sposób normalny. Nie oszczędzajmy na tarczach hamulcowych i klockach, wybierajmy produkty renomowanych producentów, a ich montaż pozostawmy fachowcom.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.