Diagnostyka

2019.03.14

Głośna praca wycieraczek – jak z tym walczyć?

Piszczenie i przeskakiwanie wycieraczek po szybie potrafi doprowadzić do furii. Niestety, likwidacja tego nieprzyjemnego zjawiska nie zawsze jest prosta i oczywista.

Pierwszą czynnością, która nas czeka, jeśli chcemy pozbyć się głośnej pracy wycieraczek, jest wymiana piór wycieraczek na nowe. Nie samych gumek, tylko całych piór (zresztą wymiana samych gumek coraz częściej nie jest możliwa). Raczej, jeśli mamy problem z piszczeniem czy przeskakiwaniem gumy po szkle, trzeba zdecydować się na dobre pióra – w końcu chodzi nam nie tylko o w miarę czystą szybę, lecz także o komfort.

Jakkolwiek wymiana piór jest absolutnie niezbędna jako pierwszy etap eliminacji problemu, często na tym się nie kończy. Jeśli dalej mamy problem z głośną pracą wycieraczek (w praktyce dość często wymiana piór likwiduje problem; nierzadko kierowcy kupują niedrogie, markowe pióra wycieraczek przez internet, które okazują się być produktami fatalnej jakości nie do końca zgodnymi z oryginałem, i dziwią się, że to nie działa), należy dokładnie obejrzeć ramiona wycieraczek i zbadać ich docisk do szyby. Przyczyny nieprawidłowej pracy piór wycieraczek mogą być co najmniej trzy: zły kąt natarcia (należy wtedy dogiąć odpowiednio ramię wycieraczki), za słaby docisk (być może należy oczyścić i nasmarować mechanizm, ewentualnie wymienić sprężyny lub całe ramiona wycieraczek) i wreszcie – luzy w całym mechanizmie. W trzecim przypadku należy zlokalizować źródło luzu i usunąć go jakkolwiek – najlepiej przez wymianę elementów, a co najmniej przez dociśnięcie, dogięcie, skręcenie – zawsze wygląda to nieco inaczej.

Ważna rzecz: jeśli cokolwiek w mechanizmie wycieraczek trzeba nasmarować, należy używać minimalnej ilości smaru, zwłaszcza smaru o niskiej lepkości i w spreju – wszystko, co jest smarem czy olejem na bazie substancji ropopochodnych, jest niezwykle szkodliwe dla gumy. Jeśli obficie popsikamy sprejem mechanizm czy np. sprężynę i ośki ramion wycieraczek, to podczas jazdy drobinki smaru trafią na szybę. Teraz wystarczy włączyć wycieraczki i… pióra można uznać za zniszczone albo przynajmniej mocno sponiewierane. Jedyne, co może im pomóc, to jak najszybsze zmycie oleju z gumek. Pozostawienie warstwy oleju na gumkach wycieraczek po prostu je zniszczy – znów zaczną hałasować, piszczeć, przeskakiwać, mogą się porwać.

Jeśli trzeba przesmarować układ, to albo olejem silikonowym (jego niewielka ilość jest nieszkodliwa dla gumy), albo zrobić to jakiś czas przed wymianą gumek. Ważne jest też, by przed wymianą piór wycieraczek bardzo dokładnie umyć szybę.

Rutynowa pielęgnacja wycieraczek to już rzecz prosta: co jakiś czas przetrzeć szmatką zwilżoną płynem do szyb, w miarę potrzeby co jakiś czas dokładnie umyć szybę, chronić przed olejami i smarami na bazie substancji ropopochodnych… tyle. Zimą dodatkowo należy chronić pióra wycieraczek przed przymarzaniem do szyby, a przymarzniętych wycieraczek nie uruchamiać. Warto używać dobrych płynów do szyb, szczególnie zimowych – dobry płyn zimowy zawiera substancje chroniące pióra wycieraczek przed uszkodzeniem. Płyny letnie zawierające mniej (lub wcale) niezawierające alkoholu nie muszą mieć substancji konserwujących gumę wycieraczek.