BLOG BESTDRIVE

Jeśli zamierzacie wymienić akumulator w samochodzie z systemem start-stop, może się zdarzyć, że po wymianie samochód albo nie odpali, albo nowy akumulator będzie zachowywał tak samo, jak zużyty. Bez komputerowej „inicjacji” nowego akumulatora nic z tego nie będzie.

Wymienić akumulator? Nic prostszego! A jednak... rośnie liczba samochodów, w których nie zrobimy tego samodzielnie i wcale nie dlatego, że nagle ta czynność stała się trudna. Przeciwnie: jeśli mamy odpowiednie narzędzia, operacja jest dość banalna, rzecz w tym, że... na własny użytek nie opłaca się kupować tak specjalistycznych i - co gorsza - drogich narzędzi.

Problem dotyczy samochodów z układami start-stop i systemami odzyskiwania energii. Wielu właścicieli tych samochodów nawet nie wie, że na dobrą sprawę jeździ mikrohybrydą. Takie auto z pozoru zachowuje się tak samo jak zwykły samochód, ma normalnie wyglądający alternator, a jednak odjęcie gazu wiąże się z wydajnym odzyskiwaniem energii i błyskawicznym ładowaniem akumulatora. Odzyskana podczas hamowania energia przydaje się do zasilania wszystkich urządzeń pokładowych na postoju podczas gdy silnik nie pracuje.

Ma się rozumieć akumulator w takim samochodzie to nie jest zwykła „staroświecka” bateria kwasowo-ołowiowa, jest to akumulator wykonany w technologii AGM. Taka bateria dobrze znosi głębokie rozładowania, jest zdolna do szybkiego przyjmowania ładunku i wytrzymuje 2-3 lata w warunkach, w których zwykły akumulator wytrzymałby 2-3 miesiące. Na marginesie: nie należy kupować takiego akumulatora do „zwykłego” auta, gdyż zamontowany w miejscu np. narażonym na wysoka temperaturę szybko się zepsuje. Nie bez powodu nieodporne na przegrzanie baterie AGM często fabrycznie montuje się w bagażniku lub w specjalnej osłonie termicznej.

W każdym razie większość samochodów wyposażonych w akumulatory AGM ma też system monitorujący jego stan i wymuszający skorzystanie z komputera diagnostycznego (lub specjalnego elektronicznego narzędzia) ilekroć chcemy wymienić akumulator.

Te narzędzia to diagnoskopy specjalnego przeznaczenia – służą do testowania i wymiany akumulatorów i wyposażone są w łatwy w obsłudze interfejs, który sprawia, że może je obsłużyć nawet początkujący mechanik.

By wymienić akumulator, w urządzenie wpisujemy markę i model oraz rocznik auta lub też numer VIN na podstawie tego numeru urządzenie wie, z jakim modelem auta mamy do czynienia. W niektórych modelach wystarczy wpiąć wtyczkę do gniazda EOBD, by samochód został rozpoznany automatycznie.Na ekranie pojawia się obrazkowa instrukcja: jak wymienić akumulator, gdzie się on znajduje i jak go uruchomić.

Zwykle operację zaczynamy od testu, który wykonuje się przez złącze EOBD, do którego podłączamy nasz diagnoskop. Jeśli bateria jest zużyta lub uszkodzona, urządzenie o tym informuje. Jednocześnie sprawdzany jest alternator i podstawowe obwody elektryczne auta.

Podczas wymiany akumulatora urządzenie jest wpięte cały czas do gniazda EOBD i podtrzymuje napięcie. By wymienić akumulator, wystarczy odkręcić stary i założyć nowy, ale to jeszcze nie wszystko. Teraz trzeba jeszcze potwierdzić za pomocą urządzenia, że wymieniliśmy akumulator, trzeba też wpisać jego dokładne parametry. Gotowe!

Niby proste, ale bez specjalistycznego urządzenia jesteśmy bez szans. W ten sposób producenci aut pozbawiają nas dylematów: czy wymienić akumulator samodzielnie czy też skorzystać z usługi warsztatu. Nie mamy w tym przypadku wyboru.

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.