BLOG BESTDRIVE

Wymiana oleju w skrzyni DSG to bardzo ważna czynność serwisowa, bez której skrzynię biegów prędzej niż później czeka poważna usterka prowadząca do wielotysięcznych kosztów. Pytanie tylko, jaką wersję wymiany środka smarnego wybrać?

To, czy w przypadku przekładni DSG (a tak naprawdę przekładni dwusprzęgłowej – każdy producent ma inną nazwę dla tego typu skrzyni biegów, a są one obecnie bardzo popularne racji niskiej masy i niższych kosztów produkcji niż w przypadku tradycyjnego automatu) można w ogóle rozważać dynamiczną wymianę oleju, zależy od modelu przekładni – czy da się podłączyć maszynę do dynamicznej wymiany oleju, by jednocześnie stary olej był odsysany, a nowy wtłaczany do skrzyni biegów. Wymiana dynamiczna ma dużą zaletę – przekładnia jest po takim zabiegu naprawdę czysta w środku, a olej naprawdę wymieniony. Najważniejsze jest jednak to, by w ogóle pamiętać o wymianie oleju.

Wymiana oleju w skrzyni dwusprzęgłowej jest ważna m.in. z powodu wrażliwości mechatroniki na zanieczyszczenia pojawiające się w oleju (choć w niektórych skrzyniach olej w sterowniku mechatronicznym jest oddzielony od oleju smarującego mechaniczne części przekładni). Mechatronika w skrzyni to zespół elektronicznie sterowanych zaworów, bardzo precyzyjnych zaworów, które w kontakcie z zanieczyszczeniami mogą się zacinać, może też dojść do uszkodzenia sterownika. Do uszkodzenia sterownika dochodzi także z powodu podwyższonych oporów pojawiających się w mechanicznych elementach przekładni.

Częstotliwość wymiany oleju w przekładni dwusprzęgłowej jest różna, wymiana oleju w skrzyni może być potrzebna nawet co 40 tys. km (w starszych skrzyniach z mokrymi sprzęgiełkami), w innych fabrycznie zalecany interwał wymiany oleju to 60 tys. km, a nawet więcej. Dłuższe zalecane przez producentów interwały zdarzają się, ale praktyka dowodzi, że w taki sposób można zaoszczędzić jedynie na krótką metę – wymiana oleju w skrzyni co 100 tys. km często wiąże się z tym, że skrzynia nie dojeżdża do kolejnej wymiany.

A zatem: wymieniać olej dynamicznie czy normalnie? Niewątpliwie podczas tradycyjnej wymiany oleju nie da się wymienić całego zużytego oleju znajdującego się w skrzyni – poza krótkim okresem, gdy skrzynia jest nowa, pracuje ona na mieszance oleju nowego z olejem zużytym. Dynamiczna wymiana oleju oznacza w praktyce przepompowanie całego (zdecydowanej większości) zużytego oleju podczas pracy silnika i zastąpienia go nowym.

Jeśli producent nie zaleca wyraźnie dynamicznej wymiany oleju w przekładni dwusprzęgłowej, skrzynia zadowoli się standardową wymianą oleju – byle ta operacja odbywała się często – np. co wspomniane 40 tys. km. Im jednak dłużej przekładnia pracuje na starym oleju, tym wymiana częściowa staje się bardziej ryzykowna i wymiana oleju po 100 tys. km może doprowadzić do oderwania większej ilości osadów, a w konsekwencji do usterki (ryzyko zmniejszymy, jeśli chcąc naprawić wcześniejsze zaniedbania, wykonamy w niewielkich odstępach czasu (np. po 2 tys. km) dwie tradycyjne wymiany oleju.

Moim zdaniem w przekładni DSG czy jakiejkolwiek innej skrzyni dwusprzęgłowej olej należy wymieniać co 40-60 tys. km, a jeśli mamy możliwość dynamicznej wymiany oleju, to warto z tej możliwości skorzystać. W tym skrzynia DSG niewiele różni się od tradycyjnych „automatów”, no... może cena wymiany oleju jest (na szczęście) niższa – w każdym razie z reguły kosztuje wyraźnie mniej niż w przypadku nowoczesnych automatów 8- i 9-biegowych.

 

 

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.

Tag: olej