BLOG BESTDRIVE

Układ wentylacji w samochodzie nie musi być sterowany mechanicznie. Dawniej w niektórych modelach, a obecnie w większości samochodów, wentylacja i ogrzewanie sterowane są elektronicznie. Oznacza to sporadyczne występowanie usterek, które wydają się bardzo dziwne – np. z jednej kratki wentylacyjnej wydobywa się gorące powietrze.

Problemy z wentylacją, jeśli dojdzie do usterki, mogą występować stale lub pojawiać się okazjonalnie. Problemy z wentylacją polegają to np. na tym, że z jednej kratki wentylacyjnej zawsze, niezależnie od tego, jak ustawiamy temperaturę we wnętrzu auta, wydobywa się gorące albo – wręcz przeciwnie – zimne powietrze. Oznacza to np., że zablokował się jeden z zaworów doprowadzających gorącą wodę do nagrzewnicy.

Problemy z wentylacją wynikają z przyczyn elektronicznych albo mechanicznych. W obu przypadkach dochodzi do zablokowania jednego z zaworów sterujących dopływem gorącej cieczy do nagrzewnicy albo z zablokowaniem jednej z klap regulujących dopływ powietrza do wnętrza samochodu. Jeśli auto ma klimatyzację dwustrefową albo (w starszych modelach) tylko ogrzewanie dwustrefowe, może się zdarzyć, że „tracimy” sterowanie temperaturą po jednej stronie auta. Często, jeśli już dojdzie do zablokowania klapy albo zaworu, zatrzymuje się on w pozycji skrajnej – czyli albo maksymalnie gorąco, albo zimno. Problemy z wentylacją mogą też mieć swoją „dynamikę”: np. klimatyzacja chłodzi równo z obu stron auta, ze wszystkich kratek wentylacyjnych wydobywa się zimne powietrze i w upalny dzień można bez problemu korzystać z auta, jeśli jednak spróbujemy jakkolwiek skorygować ustawienie temperatury, jeden albo oba zawory ogrzewania blokują się w pozycji skrajnej – i np. robi się gorąco.

Warto zatrzymać się przy sterowanych elektronicznie zaworach regulujących dopływ gorącej cieczy do nagrzewnicy samochodu. Są to co do zasady urządzenia trwałe i bezawaryjne, jednak po latach eksploatacji wszystko może się zepsuć. Bardzo często powodem usterki jest zabrudzony, zużyty, przepracowany płyn chłodniczy, który przestaje chronić elementy układu chłodzenia (i ogrzewania) przed utlenianiem się – czyli korozją. Bardzo często problemy z wentylacją i ogrzewaniem wynikają z zaniedbania wymiany płynu chłodniczego. Jeśli do tego dojdzie np. dłuższy postój auta, taki elektrozawór potrafi się zablokować. Jeśli zablokuje się raz, to zwykle z czasem – jeśli nawet chwilami podejmuje pracę – blokuje się częściej i w końcu definitywnie staje. Wtedy nagle w upalny dzień, choć mamy włączoną klimatyzację i ona działa, do wnętrza samochodu z jednej kratki wentylacyjnej dostaje się gorące powietrze – a druga tymczasem chłodzi. Zresztą podobne „cuda” dzieją się w autach bez dwustrefowej klimatyzacji czy ogrzewania, z tą różnicą, że wtedy cały układ blokuje się w z reguły niekomfortowej dla pasażerów pozycji – np. przestaje grzać albo chłodzić. Jedynie słuszna metoda naprawy? Przepłukać bardzo gruntownie układ chłodzenia, wymienić zablokowany zawór, a na przyszłość... nie zapominać o regularnej wymianie płynu w układzie!

Oczywiście podobne rzeczy dzieją się z powodu usterek elektrycznych i elektronicznych. Tu naprawa może być nieco trudniejsza – tzn. trudniejsza bywa diagnostyka, bo przyczyną mogą być zaśniedziałe styki, zerwane przewody elektryczne albo uszkodzone całe moduły elektroniczne. Sama naprawa polegająca na wymianie uszkodzonych elementów niemal zawsze jest prosta, z tym, że zdarza się, że trzeba wymienić np. cały panel sterowania klimatyzacją.

 

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.