BLOG BESTDRIVE

Wraz z zakończeniem sezonu zimowego warto zdecydować się na kontrolny przegląd auta. Należy zwrócić szczególną uwagę na zawieszenie ponieważ jest najbardziej narażone na uszkodzenia podczas jazdy po zaśnieżonych drogach pełnych nierówności. O tym, że coś niedobrego dzieje się z pojazdem świadczyć mogą odgłosy stukania w zawieszeniu Poznaj 5 najważniejszych przyczyn niepokojących odgłosów, by przekonać się, że nie można ich bagatelizować.

Przednie zawieszenie najbardziej narażone
Odgłosy stukania pojawiają się najczęściej w przedniej części zawieszenia. Jest to spowodowane głównie większym obciążeniem wynikającym z umiejscowienia silnika oraz układu kierowniczego. Z obserwacji naszych mechaników wiemy, że zwykle stukania są diagnozowane po prawej stronie. Może to wynikać po części z faktu, że zwyczajowo prawa strona jezdni jest bardziej nierówna niż jej środek, a i częściej prawą stroną auta wjeżdżamy na krawężniki np. przy wykonywaniu manewru parkowania.

  1. Tuleje przedniego wahacza
  2. Tuleje przedniego wahacza odpowiadają za „zmiękczenie” jego pracy - tłumią drgania oraz dbają o zapewnienie odpowiedniej geometrii podczas jazdy. Kiedy się zużyją albo dojdzie do ich uszkodzenia, samochód traci stabilność na nierównościach. Ponadto pojawia się uporczywe głuche stukanie.

  3. Sworznie wahacza
  4. Zadaniem sworzni wahacza jest łączenie zwrotnic - elementów znajdujących się najbliżej koła - z całym wahaczem. Uszkodzenie lub zużycie sworznia powoduje, że każde koło jedzie w swoją stronę, co stwarza ogromne zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Objawem nieprawidłowości jest odgłos stukania w zawieszeniu.

  5. Tulejki stabilizatora
  6. Stabilizator jest jednocześnie metalowym i elastycznym pałąkiem, który łączy wahacze. Dzięki niemu samochód zachowuje się na drodze stabilnie, nie dopuszczając do poprzecznych przechyłów. Ważnym elementem stabilizatora jest łącznik oraz tulejki, które - gdy są zużyte - odpowiadają za odgłosy stukania podczas jazdy po nierównościach oraz powodują, że samochód „ucieka kierowcy” na zewnątrz przy pokonywaniu zakrętów.

  7. Końcówka drążka kierowniczego
  8. Końcówka drążka kierowniczego stanowi element łączący drążek kierowniczy z zawieszeniem, który umożliwia kierowanie pojazdem. Uszkodzenie lub zużycie tej części powoduje odgłosy stukania podczas krótkich ruchów kierownicą wykonywanych w czasie postoju.

  9. Sprężyny
  10. Sprężyny odpowiadają za amortyzację samochodu. Do ich uszkodzenia lub zużycia dochodzi bardzo rzadko. Jeżeli jednak słyszalne są stukania to znak, że między zwojami znajduje się jakiś obcy przedmiot (np. kamienie) albo po prostu doszło do jej całkowitego zużycia. Niesprawne sprężyny to problemy z przyczepnością oraz nadmiernym przechylaniem się auta podczas jazdy.

Gdy słyszysz stuki…
Jeśli słyszymy stukanie w zawieszeniu , warto przeprowadzić wstępną interpretację tych niepokojących odgłosów. Następnie powinniśmy dla własnego dobra przekazać pojazd w ręce profesjonalnych mechaników samochodowych. Nasi specjaliści przeprowadzą kompleksową diagnostykę poszczególnych elementów zawieszenia i - w zależności od potrzeb - dokonają naprawy lub wymiany uszkodzonych części.

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.