BLOG BESTDRIVE

Awaria cewki zapłonowej oznacza, że cylinder przestaje pracować. W takiej sytuacji, w zależności od konstrukcji układu zapłonowego, albo możemy w trybie awaryjnym dojechać do serwisu, albo musimy od razu wzywać lawetę.

W przypadku silnika czterocylindrowego zaprzestanie pracy przez jeden z cylindrów to jeszcze nie koniec świata; naturalnie moc silnika spada o 25 proc., w praktyce osiągi są ograniczane daleko bardziej przez sterownik silnika, jednak zwykle można dowlec się do warsztatu. Za daleko bym oczywiście nie jechał, w niektórych autach wtryskiwacz będzie stale podawał paliwo do niepracującego cylindra, z tego nic dobrego nie wyniknie!

W niektórych silnikach jedna cewka obsługuje wszystkie cylindry i jej awaria nie stawia nas przed dylematem: jechać czy nie jechać. Nie da się bowiem jechać.

Usterki cewek zapłonowych zdarzają się szczególnie często w samochodach z instalacjami gazowymi. Po trosze jest to wina paliwa gazowego, które tworzy z powietrzem mieszankę o nieco większej oporności niż benzyna. Do przeskoku iskry na elektrodach świecy niezbędne jest wyższe napięcie, cewka jest bardziej obciążona. Druga rzecz to większe (z tego samego powodu) obciążenie świec zapłonowych. Świece przy zasilaniu gazowym wypalają się mniej więcej dwukrotnie szybciej niż podczas jazdy na benzynie. Wraz z ich zużyciem powiększa się odstęp elektrod, a wraz ze wzrostem odstępu elektrod rośnie napięcie niezbędne do przeskoku iskry. Powyżej pewnego progu przeciążenia usterki cewek zapłonowych są tylko kwestią krótkiego czasu. Unikniemy usterki cewek zapłonowych, wymieniając odpowiednio często świece.

Również zaniedbanie wymiany świec zapłonowych w samochodach zasilanych benzyną prowadzi do usterki cewek. Łatwo to przychodzi, bo na starych świecach silnik pracuje nie najgorzej, zdarzają się wypadania zapłonów, ale niektórym kierowcom drobne nierówności w pracy silnika czy poszarpywanie nie przeszkadza, albo nie wiążą takich objawów ze świecami.

Świece zapłonowe warto wymieniać także z troski o kable zapłonowe (jeśli w naszym aucie występują, gdyż czasem są zastępowane przez pojedyńcze cewki albo nierozbieralne zestawy cewek zapłonowych nakładanych wprost na świece). Zużyte, stare kable zapłonowe też wytwarzają dodatkowy opór albo przy większej wilgotności powietrza nie sprawdza się ich stara izolacja. To także może być przyczyną usterki cewek zapłonowych.

Reasumując: poważnym wrogiem cewek zapłonowych jest zasilanie gazowe, jednak największym wyeksploatowane świece zapłonowe, w których doszło do powiększenia odstępu pomiędzy elektrodami. Odpowiednio częsta wymiana świec skutecznie chroni cewki, a warto o nie dbać: najtańsze modele to wydatek 200-300 zł, a zdarzają się i takie, które kosztują nawet 2,5 tys. zł.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.