BLOG BESTDRIVE

Można tygodniami jeździć po mieście i nie mieć świadomości, że układ jezdny naszego auta jest niesprawny. Drgania kierownicy najczęściej pojawiają się przy większych prędkościach, tylko w ekstremalnych przypadkach są wyraźnie wyczuwalne poniżej 80 km/h.

Drgania kierownicy, które narastają wraz ze wzrostem prędkości pomimo jazdy po gładkiej, asfaltowej drodze, to w żadnym samochodzie nie jest normalny objaw. W większości przypadków jego usunięcie wcale nie jest drogie i nie trwa długo. Przyczyną zazwyczaj są źle wyważone koła, dlatego w pierwszej kolejności o zlokalizowanie źródła usterki należy poprosić mechaników w warsztacie oponiarskim.

Złe wyważenie kół, które jest niewyczuwalne lub tylko minimalnie wyczuwalne w powolnym ruchu miejskim, zdarza się nawet tuż po wyjeździe z warsztatu po sezonowej wymianie opon. Mechanicy warsztatów wulkanizacyjnych w sezonie wymiany opon pracują w pośpiechu i zdarzają im się błędy. Nie każdy z nich dysponuje też precyzyjnym sprzętem. Jakkolwiek tylko mało profesjonalni wulkanizatorzy pozwalają sobie na sezonowe ustawianie wyważarek w ten sposób, by zmniejszyć ich czułość, to i takie przypadki się zdarzają. Wtedy warto natychmiast wrócic do warsztatu w celu poprawy wyważenia kół.

Najczęściej jednak do problemu z wyważeniem kół dochodzi po wjechaniu w dziurę, po zbyt szybkim najechaniu na krawężnik lub po bardzo gwałtownym hamowaniu. Ciężarki przymocowane do obręczy mogą odpaść, sporadycznie zdarza się przesunięcie opony na feldze. W takiej sytuacji wystarczy ponownie wyważyć koła. By mieć pewność, że drgania kierownicy nie powrócą, należy jeszcze raz sprawdzić wyważenie wszystkich czterech kół.

Nieco większy problem wiąże się z mechanicznym uszkodzeniem opony – trzeba ją wymienić. Wszelkiego rodzaju wewnętrzne uszkodzenia opony powodujące powstawanie wybrzuszeń kwalifikują oponę do wymiany. Co ciekawe, od uderzenia kołem w przeszkodę do powstania wybrzuszenia na boku opony lub problemów z wyważeniem, które powoduje drgania kierownicy, może minąć kilkaset, a nawet kilka tys. km, dlatego czasem trudno skojarzyć przyczynę usterki. Zdarzają się też opony, które z racji niskiej jakości po 2-3 sezonach mają problemy z wyważeniem. W takiej sytuacji należy je bezwzględnie wymienić.

Kolejną przyczyną drgań kierownicy może być lekkie skrzywienie półosi lub zwichrowane tarcze hamulcowe. Po wymianie tych ostatnich wraz z klockami problem znika.

Niezależnie od przyczyny drgań kierownicy warto zlokalizować i usunąć usterkę jak najprędzej. Drgania te (a często wibracje całego samochodu) powodują przyspieszone zużycie układu kierowniczego i elementów zawieszenia a także łożysk kół, co z reguły wiąże się ze znacznie większymi wydatkami niż wymiana pojedynczej opony czy wyważenie całego ich kompletu. Drgania mogą być odpowiedzialne też za usterki, które pozornie nie są z nimi powiązane, np. awarie elektroniki (szczególnie niezwiązanej z bezpieczeństwem jazdy, jak np. nawigacji czy radia) – nadmierne wibracje powodują pękanie połączeń lutowanych, w których obecnie ze względów ekologicznych nie stosuje się ołowiu zapobiegającego takim zdarzeniom. Zresztą niebagatelne znaczenie ma też komfort jazdy - jeśli można go poprawić krótką wizytą w warsztacie, to naprawdę warto.

 

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.