BLOG BESTDRIVE

Czasem zdarza się to od razu po wymianie klocków, a czasem po kilkuset lub kilku tysiącach kilometrów od wyjazdy z serwisu. Hamulce piszczą albo wręcz zgrzytają niczym hamujący pociąg, a kierowca zaczyna się bać. Jak usunąć usterkę?

Jeśli piszczą nam hamulce w aucie, co zazwyczaj zaczyna się przy delikatnym hamowaniu, gdy klocki dociskane są do tarcz ze stosunkowo niewielką siłą, pewne jest jedno: w układzie hamulcowym na styku klocek-tarcza pojawiają się wibracje o wysokiej częstotliwości. To one powodują dźwięk odczuwalny przez człowieka jako nieprzyjemny pisk.

Doświadczeni kierowcy zauważają, że piszczenie hamulców zależy od jakości klocków hamulcowych: jedne są głośniejsze, inne są cichsze lub niemal zupełnie bezgłośne. Gdyby położyć obok siebie kilkanaście różnych kompletów klocków hamulcowych pasujących do jednego modelu auta, od najtańszych do najdroższych, jeden z powodów piszczenia hamulców stałby się od razu jasny: różny poziom hałasu spowodowany jest różną budową i jakością klocków. Niektóre różnice widać gołym okiem: tańsze klocki zrobione są z blaszki z umocowaną do niej jednolitą warstwą okładziny mającej kontakt z tarczą i odpowiedzialną za hamowanie; lepsze klocki mają wbudowane wyraźnie widoczne tłumiki drgań, blaszki są staranniej wykończone. To, co jest niewidoczne gołym okiem i nie od razu odczuwalne podczas eksploatacji, to różne mieszanki, z których wykonana jest okładzina cierna. Jedne okładziny są bardziej sztywne, inne bardziej miękkie, jedne odprowadzają ciepło lepiej, a inne gorzej. Przekłada się to na komfort eksploatacji w ten sposób, że lepsze klocki nie tylko gwarantują krótszą drogę hamowania, lecz także wysoki komfort akustyczny, albo przynajmniej kompromis pomiędzy różnymi parametrami. Materiał, z którego wykonana jest okładzina hamulcowa to właśnie efekt kompromisu pomiędzy skutecznością, poziomem emisji hałasu, pyleniem, trwałością i ceną.

Piszczenie klocków niskiej jakości nierzadko jest na tyle nieakceptowalne, że decydujemy się na ich wymianę po przejechaniu kilku tysięcy km, czyli na długo przed ich faktycznym zużyciem. Często jedynym skutecznym rozwiązaniem eliminującym piski jest także wymiana tarcz hamulcowych na lepsze – ich niewłaściwa sztywność wpływająca na powstawanie wibracji oraz piszczenia hamulców to tak samo istotny parametr jak jakość klocków hamulcowych.

Jakość okładzin ciernych i tarcz to niejedyny powód tego, że piszczą hamulce. Ważna jest też jakość montażu. Prawidłowa wymiana klocków hamulcowych wiąże się z wymianą nie tylko samych klocków, lecz także zestawu montażowego, na który składają się różne podkładki, sprężynki, w niektórych autach przewody elektryczne itp. Owszem, można wymienić same klocki i auto będzie hamować, ale konsekwencje tego nastąpią prędzej czy później. Przed założeniem nowych klocków hamulcowych należy koniecznie oczyścić zacisk, a także prowadnice zacisku. Niektóre elementy należy przesmarować, ale nie byle czym: części układu hamulcowego rozgrzewają się w ekstremalnych sytuacjach do kilkuset stopni Celsjusza!

Czynności te pozornie nie mają nic wspólnego z fgaktem, że piszczą hamulce, a jednak... Jeśli klocek hamulcowy nie pracuje płynnie, nie cofa się w odpowiednim momencie, podczas jazdy delikatnie ociera o tarczę hamulcową, to prędzej czy później ulega przegrzaniu, a materiał, z którego jest zbudowany, nieodwracalnie zmienia swoje właściwości. Wówczas zaczynają piszczeć hamulce.

Co zrobić, jeśli już hamulce w naszym aucie piszczą na tyle, że staje się to nieznośne? Niestety, czeka nas wizyta w serwisie i wiąże się ona niemal zawsze z wymianą klocków lub kompletu klocków i tarcz. Klocek hamulcowy, który raz zaczął hałasować, nawet po oczyszczeniu nie przestanie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Komentarze:

Odpowiedź bardzo merytoryczna i sensowna.Wiem teraz co zrobić.Dzięki Ewa

dodany przez Ewa, 19-11-2015 21:20:01

Witam. Strzelasz sobie w kolano, jeżeli klocki piszczą zaraz po wymienienie, tym czym zaczynasz temat gdzie w końcówce piszesz, że należy je wymienić na nowe. Nowe tarcze i klocki ATE (klocki ceramiczne) piszczą od wymiany i tak już prawie pół roku stan aktualnie jak nowe. Mechanik no może bardziej trafnie KOWAL stwierdził, że to taka uroda, zapłaciłem kupę kasy i w korku robię dużo nieznośnego hałasu.

dodany przez Poziom40, 15-01-2016 08:41:40

Hałas dochodzący z okolic klocków hamulcowych odbierany przez ludzkie ucho jako „piszczenie” to wynik powstawania drgań o określonej, dość wysokiej częstotliwości na styku klocek-tarcza. Może to być efekt niskiej jakości materiału ciernego okładzin, ale równie dobrze powodem może być błędny montaż tarcz hamulcowych lub klocków polegający na niedokładnym umocowaniu tarczy hamulcowej, która wpada w rezonans lub niechlujnym montażu klocków. By uniknąć pisków i innych hałasów, wszystkie elementy układu (zacisk, prowadnice klocków, piasta itp.) powinny być dokładnie oczyszczone zmywaczem do hamulców przed montażem nowych tarcz i klocków. Wymianie tarcz i klocków hamulcowych powinna towarzyszyć wymiana tzw. zestawu montażowego, który w każdym aucie wygląda nieco inaczej: są to różnego rodzaju podkładki, sprężynki, itp. By hamulec spełniał swoją podstawową rolę (hamował), wystarczy wyjąć stare klocki, odkręcić tarcze, a na ich miejsce zamontować nowe bez wymiany innych elementów eksploatacyjnych. Efektem ubocznym tej oszczędności, praktykowanej niestety często, są np. niepożądane hałasy dochodzące z okolic hamulców podczas hamowania. Nie wiemy, co w tym przypadku jest przyczyną usterki, ale niewątpliwie nie jest to sytuacja normalna, wątpimy, by podstawowym powodem była jakość klocków ceramicznych ATE. Przyczyn może być więcej, np. zanieczyszczenie klocków podczas montażu smarem lub olejem – w takiej sytuacji niestety trzeba albo pogodzić się z hałasem, albo wymienić je na nowe.

dodany przez BestDrive, 19-01-2016 10:44:22

Poszukuję odpowiedzi na pytanie, co może być przyczyną tego, że z zimowymi kołami podczas hamowania prawie nie ma żadnych odgłosów, a gdy tylko założę letnie koła to zaraz po wyjeździe z warsztatu hamulce zaczynają piszczeć przy hamowaniu, pipiskiwać podczas wolnego toczenia się auta itd. Na niezbyt długo pomaga mocniejsze dwu lub trzykrotne zahamowanie z większej prędkości, w celu jak sądzę zeszlifowania zeszklonej warstwy klocków. Ale nie mogę zrozumieć dlaczego z zimówkami na stalowych felgach jest cisza?

dodany przez Kamil, 06-04-2017 14:24:56

Panie Kamilu, zwiększone natężenie dźwięków dochodzących z układu hamulcowego po wymianie kół na letnie wynika prawdopodobnie z rezonansu, jaki pojawia się w układzie hamulcowym z racji jazdy na oponach twardszych czy też z innym rodzajem rzeźby bieżnika. Pierwotne źródło problemów tkwi jednak w samym układzie hamulcowym, w tarczach i klockach. Przy okazji ich wymiany należy także skontrolować czystość i działanie także zacisków hamulcowych. Pozdrawiamy, Zespół BestDrive

dodany przez Zespół BestDrive, 11-04-2017 14:58:38

Pracuje 8 lat jako mechanik, 4 lata ASO Bmw, 2 lata u pans mietka i teraz u siebie. Z wymiana zestawu regeneracyjnego zacisku jak i jarzma to kompletna bzdura! Kiedyś szukałem rozwiazania na piski z ukladu hamulcowego. Znalazłem opis o wymianie zestawu regeneracyjnego. wymienialem prowadnice, oslonki, nowe sruby, Nowy oring tloczka, oslonka, tloczek wyczyszczony na glanc(powierzchnia styku tloczka z klockiem) powierzchnia przylegania klocka do zacisku, blaszki nowe, jarzmo wyczyszczone, klocek piszczal.( piwrszym montowanym zestawem była marka ferodo, zakupiona w IC, koszty wymiany wzialem na siebie, a zestaw oddalem do reklamacji której i tak nie uwzgledniono.) A po wymianie wsxystkiego i sprawdzeniu dokładnie, czy nie ma jskis luzow, prowadnica, i klocek jarzmo, założyłem zestaw ATE, I problem pojawil sie po kilkudziesieciu kilometrach. ( dokladalem te smieszne naklejki antywibracyjne na klocki, ppmoglo na trzy hamowania :-)). W Aso, montowane były orginalne zestawy Bmw, ewentualnie zimmermana i nigdy nie słyszałem o problemie piskow. Tak że jeżeli mam możliwość montuje zimmermana, jeżeli nie, to klienta uprzedzam że taki problem może wystapic i ewentualna walke z piskiem, klient bierze koszty dalszych wymian na siebie.

dodany przez Adrian Piatek, 06-07-2017 08:06:25