BLOG BESTDRIVE

Poziom ciśnienia w oponach ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Według badań przeprowadzony na zlecenie Unii Europejskiej, aż 64 proc. samochodów poruszających się po drogach Starego Kontynentu ma zbyt niskie ciśnienie w oponach. Kierowcy zbyt rzadko kontrolują poziom napompowania ogumienia.

Istnieje szereg powodów, dla których prawidłowe ciśnienie ma znaczenie. Sprawdzanie opon to jeden z elementów tzw. jazdy ekologicznej.

Niskie ciśnienie szkodliwe dla środowiska

Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że wzrastają opory toczenia. Przekłada się to bezpośrednio na zużycie paliwa, które może wzrosnąć o ok. 0,3 l/100 km. Konsekwencją tego jest wzrost emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w tym dwutlenku węgla.

Jeśli nie dba się o ciśnienie, trzeba się też liczyć z szybszym zużyciem opon, nawet o 40-45 proc. Gdy ciśnienie jest za małe, ściany boczne opony nadmiernie się nagrzewają, ponieważ rośnie na nie nacisk. Z tego powodu niszczy się bieżnik po stronie zewnętrznej. Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie przyczynia się do tego, że bieżnik szybciej zużywa się w części środkowej.

Zagrożone bezpieczeństwo i komfort jazdy

Nieprawidłowa praca opon odbija się na bezpieczeństwie. Samochód dużo gorzej i mniej pewnie prowadzi się w zakrętach. Dodatkowo wydłuża się droga hamowania pojazdu. Wynika to z faktu, że przez niewłaściwe ciśnienie zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią.

Kolejna sprawa to komfort. Ogumienie zbyt słabo napompowane emituje więcej hałasu. Natomiast zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że pasażerowie w większym stopniu odczuwają nierówności drogi.

Zazwyczaj ciśnienie w oponach spada samoczynnie w wyniku dyfuzji. W ciągu trzech miesięcy może się zmniejszyć o 0,2 bara. Oczywiście wpływ na to mogą mieć też inne czynniki: uszkodzenie opony lub nieszczelny wentyl.

W trosce o prawidłowe ciśnienie w oponach

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdym dłuższym wyjazdem. Należy przy tym pamiętać, aby kontrolę  przeprowadzać wtedy, gdy ogumienie nie jest jeszcze rozgrzane. Wraz ze wzrostem temperatury rośnie także ciśnienie, przez co podczas pomiaru otrzymamy zafałszowane wyniki.

Jeśli wybieramy się w trasę samochodem z bagażami i większą liczbą pasażerów, możemy trochę zwiększyć ciśnienie w stosunku do standardowego, żeby zrównoważyć większe obciążenie opon. Informację o tym, o ile zmienić ciśnienie powinniśmy odnaleźć np. w instrukcji użytkowania auta.

Pamiętajmy, aby podczas kontroli ciśnienia sprawdzić też, czy prawidłowo napompowana jest opona zapasowa. Jest to także dobra okazja do przyjrzenia się głębokości bieżnika i zwrócenia uwagi, czy ogumienie nie jest uszkodzone.

 

Komentarze

Obecnie nie ma komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy.