Pojawiają się doniesienia, że bardzo popularne w Polsce akcesoryjne LED-y zastępujące żarówki halogenowe w reflektorach samochodu są już legalne. Tak naprawdę mają one warunkową legalizację w wybranych krajach, ale nie w Polsce. Wiadomo już jednak, że wybrane modele akcesoryjnych zestawów LED (nie wszystkie!) mogą być bezpiecznie używane w niektórych modelach aut.
To, że zamiana żarówek halogenowych w reflektorach auta na zestaw LED to tuning niezwykle popularny wśród polskich kierowców nie znaczy, że jest on legalny. Kierowcy, którzy decydują się na tego typu usprawnienie samochodu, stawiają wyżej widoczność niż niewielką niezgodność auta z obowiązującymi przepisami to można zrozumieć. Producenci tego typu oświetlenia ostrzegają jednak o niezgodności LED-ów z przepisami, sugerując wykorzystanie ich poza drogami publicznymi. To, oczywiście, takie mrugnięcie okiem: „wiemy, że będziecie używać tych świateł na co dzień, ale jakby co, to uprzedzaliśmy”. Tymczasem jednak w sprzedaży pojawiły się akcesoryjne zestawy LED znanych producentów z oznaczeniem „street legal”.
Zestawy LED do zastąpienia żarówek: do czego to służy?
Moduły LED są tak skonstruowane, że pasują w miejsce żarówek w reflektorach auta. Tak jak żarówki LED-y występują w różnych wersjach: do zastąpienia żarówek typu H4, H7, H11, itd. Założenie jest takie, że aby działały, nie są potrzebne w aucie żadne nieodwracalne zmiany. Nie trzeba nic ciąć, lutować, skracać, itp. W większości przypadków tak właśnie jest. Zamiana ma służyć poprawie oświetlenia: LED-y dają nieco więcej światła niż żarówka i światło to ma chłodniejszą barwę. W praktyce w jednych samochodach faktycznie LED-y poprawiają oświetlenie bez skutków ubocznych, w innych pojawia się problem z oślepianiem innych kierowców albo z nieoptymalnie ukształtowaną wiązką światła. Ten sam reflektor wyposażony w LED-y różnych producentów będzie miał często zdecydowanie różne osiągi.
Zestawy LED do zastąpienia żarówek: dlaczego są nielegalne?
Dlatego, że każdy reflektor samochodowy jest homologowany do współpracy z konkretnym źródłem światła: żarówką określonego typu, lampą ksenonową określonego typu, itp. Teoretycznie policjant może zatrzymać kierowcę jadącego samochodem wyposażonym w takie oświetlenie i wysłać samochód na dodatkowy przegląd. Na okresowym przeglądzie teoretycznie samochód może nie zaliczyć z tego powodu badań technicznych. W praktyce – jeśli świeci poprawnie – jest to rzadki przypadek.
Akcesoryjne LED-y: czy napis „street legal” oznacza, że zestaw jest legalny?
Nie do końca. W niektórych krajach Europy wybrane zestawy LED zostały dopuszczone (warunkowo zalegalizowane) do użycia na drogach publicznych, ale tylko w wybranych modelach samochodów. „Legalne” LED-y można stosować w samochodach umieszczonych na specjalnych, aktualizowanych listach zamieszczanych w Internecie. Samochód zarejestrowany w Niemczech wyposażony w LED-y zalegalizowane w tym kraju ma prawo jeździć po Polsce. Taki sam samochód z takimi samymi LED-ami zarejestrowany w Polsce nie może być legalnie dopuszczony do ruchu.
Czy akcesoryjne LED-y są bezpieczne?
Zestawy LED dopuszczone do ruchu w Niemczech czy w innym kraju, zamontowane w aucie, który znajduje się na liście kompatybilnych samochodów, są bezpieczne i zapewniają dobre światła niezależnie od tego, w jakim kraju samochód jest zarejestrowany. Montując takie LED-y na pewno nie powodujemy zagrożenia, a wręcz przeciwnie (uwaga, po montażu LED-ów trzeba koniecznie odwiedzić warsztat i zlecić ustawienie świateł!), co nie zmienia faktu, że jeśli trafimy na czujnego policjanta-służbistę, będziemy się musieli tłumaczyć, a utrata dowodu rejestracyjnego nie jest wykluczona.