Blog

2020.11.08

Czy dobrze wyważona opona może „bić”?

Nawet na nowych oponach może jeździć się źle, jeśli nie są dobrze wyważone. A brak wyważenia to spory problem przy wyższych prędkościach. Pojawiają się wibracje i o komforcie jazdy można zapomnieć.

Dlaczego niektóre opony są „trudne”?

Na rynku są opony, których nie dają się tak „po prostu” wyważyć. Przyczyną jest tzw. nierównomierna sztywność promieniowa opony. Polega ona na tym, że jeden z fragmentów bieżnika pod wpływem obciążenia ugina się w mniejszym albo większym stopniu.

Dlaczego to ważne? W przypadku takiej opony – zwykła wyważarka nie pomoże. Oznacza to, że koło wirujące w powietrzu może być wyważone idealnie. Ale po zamontowaniu na samochodzie i rozpędzeniu do większej prędkości pojawią się wibracje kierownicy, a nawet i całego nadwozia.

Zwykła wyważarka tu nie pomoże

Doświadczony wulkanizator mający do dyspozycji tylko zwykłą wyważarkę będzie czuł, że z kołem jest coś nie tak. Być może poprosi nas, byśmy przyjechali za jakiś czas, wyważyć koło ponownie, gdy opona się „rozpracuje”. Nie zmieni to podstawowego problemu, tzn. nie usunie wibracji koła pojawiających się w czasie jazdy. Rozwiązaniem może być tylko wizyta w warsztacie dysponującym bardziej zaawansowanym sprzętem – np. wyważarką z tzw. testem drogowym.

Wyważanie kół z testem drogowym – dlaczego warto?

Taka wyważarka wyposażona jest w dodatkową rolkę, która dociska koło, symulując naturalne obciążenie koła występujące podczas jazdy.

Urządzenie rejestruje drgania wynikające nie tylko z niewyważenia koła, lecz także z nierównomiernej sztywności promieniowej opony. I te wszystkie dane bierze pod uwagę, wskazując masę i miejsce umieszczenia ciężarków na kole.

Często jedynym sposobem na „trudną” oponę jest wykorzystanie nierównomiernie rozłożonej masy felgi albo też jej nieidealnego kształtu. Ilość ciężarków niezbędnych do wyważenia koła można zmniejszyć np. obracając oponę na feldze tak, aby najcięższe miejsce opony było po przeciwnej stronie niż najcięższe miejsce felgi.

Problem z wyważeniem: kiedy opona się nie nadaje?

Koła są dobre, jeśli – niezależne od prędkości – nie są źródłem niepożądanych wibracji. Opona wymaga reklamacji, gdy nie da się jej w żaden sposób wyważyć, albo do wyważenia koła trzeba użyć ciężarków o zbyt wysokiej masie. A jeśli za pomocą wyważarki z testem drogowym da się uzyskać idealne wyważenie koła i zneutralizować wibracje, opona jest dobra.

Szukasz dobrych opon.
Sprawdź na: http://serwer1571132.home.pl/autoinstalator/wordpressplugins/produkty/

Chcesz wyważyć opony?
Znajdź serwis: http://serwer1571132.home.pl/autoinstalator/wordpressplugins/znajdzserwis