Od strony mechanicznej wymiana większości czujników w samochodzie jest banalnie łatwa. Podstawowy problem jednak dotyczy tego, co wymienić i czy po wymianie np. przepływomierza nie zepsuje się on natychmiast ponownie.
Niewiele jest czujników w układzie napędowym samochodu, których usterkę udaje się samodzielnie stwierdzić z dużą pewnością nawet bez narzędzi do odczytywania kodów błędów. Do takich elementów należy m.in. przepływomierz: silnik odmawia współpracy, zdejmujemy kostkę z przepływomierza, silnik zaczyna działać – sprawa wydaje się jasna. Przepływomierz to taka część, której usterka uniemożliwia często jazdę lub wprowadza silnik w tryb awaryjny, a jednocześnie bez niej silnik może pracować. Oczywiście na dłuższą metę jazda bez przepływomierza nie jest wskazana. Wymieniać samodzielnie? Teoretycznie nic prostszego: kilka śrubek lub tylko dwie opaski przytrzymujące przepływomierz na miejscu, czasem jakaś osłona, kostka elektryczna do odpięcia – i już mamy przepływomierz wyjęty. Montaż nowego odbywa się w odwrotnym kierunku – również łatwo. Tyle, że naprawa uda się albo się nie uda, a stawką jest nowy przepływomierz!
Co do zasady przed wymianą przepływomierza należy sprawdzić, czy do jego usterki doszło samoistnie, czy np. przyczyną awarii tego elementu jest zwarcie w instalacji elektrycznej. Jest do tego odpowiednia procedura, pomocny jest w tym profesjonalny aparat diagnostyczny. Jeśli bowiem przepływomierz zepsuł się w wyniku problemu z instalacją, to nowy zepsuje się również, często natychmiast po wymianie!
Podobne problemy dotyczą innych czujników: mocowane są one np. na dwie śruby albo wkręcone w blok czy głowicę silnika – odpinasz kabel, odkręcasz i już go masz. Niestety, korzystanie z prostych, ogólnodostępnych czytników kodów usterek i bezwzględne zaufanie do wyświetlanego wyniku prowadzi do problemów poruszanych na licznych forach motoryzacyjnych: wymieniłem przepływomierz czy coś innego, a błąd dalej się wyświetla! Czy to znaczy, że czytnik błędów źle działa? Niekoniecznie! Kod błędu oznacza, że sygnał tego czy innego czujnika nie mieści się w granicach normy albo nie pasuje do sygnałów emitowanych przez inne urządzenia, które podłączone są do układu wtryskowego silnika. Kod błędu może zatem oznaczać awarię przepływomierza czy innego czujnika wskazanego przez kod usterki, ale nie musi – nieprawidłowe działanie czujnika może równie dobrze wynikać z usterki mechanicznej, np. rozszczelnienia układu dolotowego, niewystarczającej kompresji, niewłaściwych luzów zaworowych i dziesiątek innych problemów. Takie problemy spotykają nie tylko amatorów samodzielnie naprawiających swoje auta, lecz także mniej doświadczonych mechaników.
Rada: zgłaszając się do warsztatu, często po sprawdzeniu kodów usterek, zamiast prosić o wymianę tego czy innego czujnika, bo to można zrobić samemu – należy zlecać diagnozę usterki i naprawę samochodu. Prawdziwe źródło problemu bywa dla użytkowników prostych diagnoskopów całkowicie zaskakujące!