Diagnostyka

2025.05.21

Czy tu wolno zawracać? Czy na pewno wiesz, co wynika ze znaków drogowych?

Jeśli chodzi o pewność, czy na skrzyżowaniu można zawrócić, najwięcej problemów sprawiają kierowcom sygnalizatory kierunkowe. Ale i znaczenie znaków drogowych ze strzałkami kierunkowymi nie dla każdego jest jasne. Wyjaśniamy.

Na polskich drogach strzałki skierowane w lewo najczęściej występują na sygnalizatorach S-3. To sygnalizator kierunkowy, który rozpoznamy po tym, że każde jego światło – czerwone, żółte i zielone – ma strzałkę kierunkową lub kombinację strzałek.

Sygnalizator S-3: jedziesz w kierunku wskazanym strzałką. Wyłącznie!

To sygnalizator szczególny z dwóch powodów. Po pierwsze, widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, możemy jechać, ale wyłącznie w kierunku (kierunkach) wskazanym strzałką. To oznacza, że jeśli sygnalizator ma strzałkę skierowaną w lewo, to możemy jechać w lewo, ale nie wolno nam zawracać. Jeśli strzałka skierowana jest w górę i wyświetlane jest zielone światło, można jechać wyłącznie na wprost. Co innego, jeśli ten sygnalizator ma strzałkę skierowaną także w dół – wtedy zawracanie jest dozwolone.

Po drugie, zielone światło na sygnalizatorze S-3 oznacza, że podczas jazdy w kierunku wskazanym strzałką (strzałkami) nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu – czyli nie musimy się nastawiać na to, że. np. skręcając w lewo, będziemy musieli ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost z przeciwnego kierunku.

Sygnalizator S-2 nie tylko ze strzałką w prawo: kierowcy kompletnie się gubią

Zupełnie inaczej działa sygnalizator S-2. Rozpoznamy go po tym, że obok „normalnego” sygnalizatora umieszczony jest osobny wyświetlacz z zieloną strzałką. Tzw. zielona strzałka najczęściej skierowana jest w prawo, ale – co niektórych dziwi – może być też skierowana w lewo. Jeśli mamy strzałkę w lewo na sygnalizatorze S-2, to ta strzałka pozwala na zawracanie ze skrajnego lewego pasa ruchu, o ile nie zabrania tego znak „zakaz zawracania” ustawiony przed skrzyżowaniem. Można więc zawracać, ale nie bezwarunkowo, a warunki są dwa.

Po pierwsze, należy zatrzymać się bezpośrednio przed sygnalizatorem – i dopiero wtedy można jechać.

Po drugie, trzeba się upewnić, że nie utrudnimy ruchu innym pojazdom.

Strzałki kierunkowe na znakach pionowych i poziomych

Strzałki w lewo pojawiają się też na znakach pionowych (niebieskie tabliczki F-10 i F11) oraz na znakach poziomych – strzałki te pokazują, w jakich kierunkach można jechać z poszczególnych pasów. Co do zasady strzałki w lewo dotyczące lewego skrajnego pasa ruchu pozwalają także na zawracanie z tego pasa – pod warunkiem jednak, że zawracanie nie jest zabronione przez znak „zakaz zawracania” i że ruch nie jest w tym miejscu kierowany sygnalizatorem kierunkowym S-3. Jak już wiemy, sygnalizator S-3 – o ile nie wskazuje wyraźnie na możliwość zawracania – zabrania tego manewru.