Diagnostyka

2016.11.03

Jak długo powinny świecić żarówki halogenowe w reflektorach?

Żarówki halogenowe w samochodzie teoretycznie świecą przez okres dość precyzyjnie określony przez ich producentów, inny dla każdego modelu żarówki. W praktyce trwałość żarówek zależy jednak w dużej mierze od warunków, w jakich pracują.

Żarówki i palniki ksenonowe mają trwałość określaną parametrami B3 i Tc. B3 mówi, po jakim czasie przepala się 3 proc. żarówek danego modelu. Lepiej przewidywaną trwałość żarówek oddaje parametr Tc – po jakim czasie mierzonym w godzinach pracy przepala się 63,2 proc. badanych żarówek. Pomiary homologacyjne zgodnie z przepisami odbywają się przy napięciu 13,2 V. To ważne, bo żarówki halogenowe świecą dłużej przy niższym napięciu i krócej przy wyższym. W sprawnym samochodzie napięcie w instalacji bardzo rzadko wynosi równe 13,2 V. Zazwyczaj jest wyższe – o komforcie pracy akumulatora możemy mówić, gdy napięcie w instalacji wynosi 13,8-14,4 V. Niestety (dla żarówek) wzrost napięcia o 5 proc. powoduje skrócenie ich trwałości o połowę. Gdy napięcie wynosi 14,4 V, homologacyjną trwałość żarówek należy podzielić przez cztery – wówczas otrzymujemy trwałość realną.

Spośród popularnych typów żarówek najmniej trwałe są żarówki halogenowe H7 – standardowe modele wysokiej jakości mają trwałość Tc na poziomie ok. 450-550 godzin. Dobre żarówki halogenowe typu H4 mają trwałość Tc rzędu 900 godzin, a H1 – ok. 600 godzin. Przy założeniu, że zasilane są napięciem 13,8 V, dzielimy podane wartości przez 2, by uzyskać realny wynik.

Oczywiście różne modele żarówek mają różną trwałość, nie jest ona jednak przypadkowa: wśród markowych żarówek wysokiej jakości najkrócej świecą żarówki halogenowe o podwyższonej wydajności (opisywane przez producentów np. „+120 proc. światła”), niewielka jest tez trwałość żarówek z niebieskim filtrem, a najdłużej (nawet 2-3 razy dłużej od standardowych) świecą żarówki typu Long Life. Żarówki mocno wysilone świecą 2-3 razy krócej od zwykłych, co w praktyce przy „życiowym” napięciu w instalacji oznacza: dla żarówek H1 ok. 180 godzin, dla H4 ok. 200 godzin, a dla H7 ok. 150 godzin. Jeszcze kilka lat temu było to nawet mniej!

A ile to jest 150 godzin pracy w aucie? W ruchu miejskim przy średniej prędkości 30 km/h jest to zaledwie 4,5 tys. km! Nie muszę dodawać, że tanie żarówki tuningowe świecą jeszcze krócej, a jeśli mają silny niebieski filtr na bańce – także o wiele słabiej!

W praktyce żywotność żarówek mogą znacząco zmniejszać skoki napięcia charakterystyczne dla niektórych modeli aut. Z niestabilnej elektryki i przepalania żarówek słyną np. Peugeoty 307, trudno spotkać było nawet za czasów ich świetności egzemplarz z kompletnym oświetleniem. Swoje robią tez wstrząsy.

By żarówki halogenowe świeciły dłużej w naszym aucie, warto wyeliminować narażanie ich na skoki napięcia. W tym celu światła należy wyłączać przed wyłączeniem silnika, a włączać dopiero po kilkunastu sekundach od uruchomienia silnika, gdy napięcie w instalacji już się ustabilizuje. Warto też wziąć multimetr i zmierzyć napięcie przy kostkach żarówek: jeśli jest wysokie (powyżej 14 V), raczej nie warto inwestować w superwydajne żarówki – będą świecić krótko. Poza tym im wyższe napięcie, tym żarówka – nawet zwykła – świeci jaśniej.