Diagnostyka

2015.02.12

Jak wygląda statystyczny kierowca 2015 według Continental?

Z najnowszego raportu Continental Mobility Study 2015 wynika, że statystyczni kierowcy przy podejmowaniu decyzji o wyborze auta kierują się przede wszystkim dostępnym budżetem i emocjami, które wiążą się z prowadzeniem pojazdu. Ważne są również nowości technologiczne i innowacyjne rozwiązania czyniące podróż bardziej komfortową i bezpieczną.

W ramach „Continental Mobility Study 2015” zbadano zachowania kierowców  w Niemczech i Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie 2014 r. Przeprowadzono także badanie jakościowe we Francji, Japonii i Chinach. Analizę mobilności zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych INFAS na zlecenie Continental.

Własny samochód przepustką do wolności

Brak własnego samochodu, dla większości kierowców w Niemczech, jest nie  do pomyślenia. Nawet pomimo zwiększonego natężenia ruchu, kierowcy wolą na co dzień korzystać z własnych samochodów. Aż 97 proc. respondentów uważa jazdę własnym samochodem za wygodne rozwiązanie, a 93 proc. po prostu – lubi to.

To, czy ktoś woli posiadać samochód na własność lub czerpie przyjemność z prowadzenia samochodu nie zależy od wieku czy miejsca zamieszkania,
a jedynie od możliwości finansowych. Dla 85 proc. osób w przedziale od 18 do 30 lat posiadanie samochodu na własność jest nadal pierwszą opcją w samodzielnym życiu. Ponadto prawie połowa mieszkańców miast (46 proc.) przywiązuje wagę do posiadania pojazdu, a większość (69 proc.) lubi prowadzić auta podobnie jak osoby mieszkające na wsi (66 proc).

– „Przy podejmowaniu decyzji dotyczących jazdy samochodem, to emocje wciąż grają główna rolę. Zdecydowana większość badanych lubi prowadzić samochód i nie chce rezygnować z jego codziennego użytkowania. Dlatego też w średniej perspektywie nie spodziewamy się znacznego spadku liczby samochodów wykorzystywanych indywidualnie” – komentuje dr Elmar Degenhart, prezes zarządu Continental.

Jakie samochody są najbardziej popularne?

Małe i średniej wielkości samochody są na samym szczycie listy zakupów młodych ludzi w Niemczech – wskazało je 51 proc. osób z grupy od 18 do 30 lat, które wzięły udział w badaniu. Jednakże, jeśli byłoby ich na to stać, sprzedaż dużych samochodów wzrosłaby. Jak wynika z badań, dużą popularnością wśród młodych kierowców cieszą się sedany (w przedziale od 18 do 25 lat: 21 proc./ w przedziale od 25 do 30 lat: 26 proc.), SUV-y (w przedziale od 18 do 25 lat: 13 proc./w przedziale od 25 do 30 lat: 19 proc.), i samochody sportowe (w przedziale od 18 do 25 lat: 21 proc./w przedziale od 25 do 30 lat: 16 proc.). Co ciekawe, wpływ aspektów środowiskowych również nieznacznie spada. Tylko 35 proc. osób z przedziału od 18 do 25 lat i 36 proc. z przedziału od 25 do 30 lat twierdzi, że wybrałoby mniejszy model pojazdu ze względu na niższą emisję spalin. Nie jest więc zaskakujące, że dla większości respondentów wizerunek samochodu ma duże znaczenie: 59 proc. w obu grupach wiekowych uważa, że ważne jest posiadanie pojazdu, który podoba się również innym.

Otwarcie na nowe technologie

Kierowcy w Niemczech – w tym także starsi – są otwarci na nowe technologie, a wielu z nich korzysta z automatycznych funkcji codziennie podczas jazdy. Ponad dwie trzecie wszystkich kierowców (68 proc.) chce korzystać z systemów automatycznego prowadzenia, w szczególności w stresujących lub monotonnych sytuacjach drogowych. Wielu kierowców wykazuje również duże zainteresowanie inteligentnymi pojazdami oraz możliwością wysyłania, odbierania i przetwarzania informacji związanych z sytuacją na drodze i stylem jazdy kierowcy.

Jak wynika z badania, większość kierowców oczekuje przede wszystkim lepszej kontroli ruchu dzięki wymianie danych (72 proc.), rejestracji danych zdarzeń (69 proc.) oraz harmonogramu czynności związanych z obsługą pojazdu bazującego na danych uzyskiwanych w czasie rzeczywistym (63 proc.). Usługi monitorowania nie są jednak mile widziane przez kierowców. Jedynie  37 proc. respondentów chciałoby, by ich własny styl jazdy był zapisywany lub monitorowany przez systemy wbudowane w samochód.