Jeśli wibracje silnika przenoszą się na karoserię, czuć je wyraźnie na kierownicy, to oczywiście może to wynikać z nieprawidłowej pracy silnika. Wibracje silnika częściej jednak mają związek z elementami, które łączą go z karoserią.
Gdyby silnik przykręcić sztywno do karoserii, prawdopodobnie nie dałoby się w samochodzie wytrzymać, a przynajmniej nie dałoby się wytrzymać w nim długo. Wibracje silnika odczuwalne w środku byłyby zresztą tak duże, że psułaby się elektronika, elementy wykończenia wnętrza rozlatywałyby się w bardzo krótkim czasie. By uniknąć takich problemów, silnik i skrzynia biegów połączone są z karoserią za pomocą elementów tłumiących, tzw. poduszek. Poduszki mogą mieć prostą konstrukcję metalowo-gumową, ale mogą być to poduszki z tłumieniem hydraulicznym.
Najczęściej wibracje silnika odczuwalne nadmiernie na kierownicy to skutek zużycia elementów zawieszenia silnika – czyli właśnie poduszek. Wibracjom może towarzyszyć zwiększona hałaśliwość słyszalna z zewnątrz lub tylko we wnętrzu samochodu. To dokładnie ta sama przypadłość, którą miewają pralki: zużycie gumowych nóżek czy też podstawek pralki powoduje, że pralka zaczyna „chodzić” po mieszkaniu i hałasować, pomimo iż kiedyś tego nie robiła, a jej stan mechaniczny w zasadzie się nie zmienił.
Jak się diagnozuje stan poduszek silnika? W przypadku elementów metalowo-gumowych ich stan jest z reguły widoczny gołym okiem, choć rzadko zdarza się jedynie zwiększona sztywność poduszek powodująca przenoszenie się wibracji. Częściej jednak widać mikropęknięcia gumy. To, czego nie widać, to pewność umocowania – czy gumki przesuwają się względem mocowań, gdy pojawiają się wibracje silnika?
By się przekonać, samochód stawia się na kanale albo na podnośniku. Jeden mechanik ogląda poduszkę, a drugi naciska na odpowiednie elementy łomem albo przy wciśniętym hamulcu za pomocą sprzęgła i gazu wywołuje naprężenia silnika. W tym momencie widać: mamy zawieszenie silnika w dobrym stanie, albo w złym. Wibracje silnika mogą być nadmiernie odczuwalne z powodu usterki choćby jednej poduszki skrzyni.
W niektórych samochodach, by się przekonać o stanie poduszek (zwłaszcza z tłumieniem hydraulicznym) wystarczy otworzyć maskę, chwycić za silnik i pociągnąć go w jedną, w drugą stronę. Doświadczony mechanik znający dany model auta może w ten sposób z dużą pewnością ocenić stan poduszek. Zbyt sztywne? Do wymiany! Dobra wiadomość jest taka, że poduszki silnika wcale nie muszą być drogie, a ich wymiana, jeśli ma się dostęp do podnośnika, jest raczej nieskomplikowana.
Ma się rozumieć, wibracje silnika mogą być spowodowane niewłaściwą pracą jednostki napędowej – czy to układu wtryskowego, czy zapłonowego, a czasem usterką mechaniczną. W pierwszej kolejności jednak, gdy wyczuwamy nadmierne wibracje silnika, do kontroli są poduszki silnika i skrzyni. Ich wymiana zazwyczaj daje bardzo dobre efekty.