Diagnostyka

2014.11.25

Problemy ze sprzęgłem

Problemy ze sprzęgłem mogą wynikać z nieprawidłowej eksploatacji samochodu. Wymiana tego ważnego podzespołu niemal zawsze pociąga za sobą spore koszty.

W samochodach osobowych najczęściej stosuje się sprzęgło jednotarczowe cierne. Jego podstawowe elementy to tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa oraz łożysko.

Sprzęgło odpowiada za rozłączanie i załączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, kontrolę mocy jednostki napędowej przekazywaną na koła. Dzięki rozłączaniu źródła napędu można ruszać, zatrzymywać się, redukować biegi i wrzucać wyższe przełożenia.

Problemy ze sprzęgłem mogą spowodować, że samochód po prostu nie będzie w stanie jechać. Ignorowanie sygnałów ostrzegawczych może skończyć się awarią przekładni.

Trudno określić jednoznacznie, jak często sprzęgło powinno być wymieniane. Zakres przebiegów już duży. Można się spodziewać, że problemy ze sprzęgłem zaczną się pojawiać w przedziale od 100 000 do 200 000 km, ale nie ma tu reguły. Czasami element ten nadaje się do wymiany już po pokonaniu 30 000 – 40 000 km. Wiele zależy tu od sposobu eksploatacji pojazdu oraz tego, czy poprzednim razem sprzęgło zostało prawidłowo zamontowane.

Jednym z podstawowych objawów tego, że sprzęgło nie pracuje prawidłowo jest tzw. ślizganie. Moc nie jest przekazywana w całości na koła, sprzęgło nie nadąża za silnikiem. Jak sprawdzić, czy sprzęgło się ślizga?

Parkujemy samochód na możliwie płaskim podłożu. Zaciągamy hamulec ręczny. Następnie włączamy trzeci bieg lub wyższy. Próbujemy ruszyć stopniowo puszczając pedał sprzęgła. Jeśli jest ono sprawne, silnik niemal natychmiast zgaśnie. Gdy dzieje się inaczej, motor traci obroty i dobiegają do naszych uszu niepokojące dźwięki, to znak, że podzespół jest uszkodzony.

Problemy ze sprzęgłem mogą dać o sobie znać na różne sposoby. Przykładowo, jeśli w trakcie jazdy dodajemy gazu, obroty silnika rosną, a pojazd i tak nie przyspiesza.

Trzeba zwracać uwagę na działanie samego pedału. Gdy wciska się on zbyt mocno lub ze zbyt dużym oporem, a do tego wydaje charakterystyczne kliknięcia trzeba się wybrać do serwisu w celu zdiagnozowania problemu ze sprzęgłem. Kolejna sprawa to działanie skrzyni. Biegi powinny wchodzić bez oporów, płynnie.

Czasami objawy wskazujące na uszkodzenie mijają, gdy samochód ostygnie po jeździe. Nie oznacza to jednak, że wszystko jest w porządku. Zepsute sprzęgło po prostu nie jest w stanie należycie odprowadzić ciepła.

Sprzęgło podlega naturalnemu zużyciu, ale skończy swój żywot szybciej, gdy będzie nadmiernie obciążane. Trzeba pamiętać o tym, aby jak najrzadziej jeździć na półsprzęgle. Podczas postoju najlepiej jest wrzucić luz, a nie trzymać auto na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła. Kiedy już korzystamy ze sprzęgła, pedał należy wciskać do oporu. W trakcie jazdy nie powinno się go w ogóle dotykać. Nie pomaga też ostre ruszanie czy częste holowanie przyczep.