Strefy zamieszkania są coraz częściej spotykane, zwłaszcza w dużych miastach. Nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie to, iż strefy zamieszkania wyznaczane są na obszarach, gdzie nikt nie mieszka: nie ma budynków mieszkalnych ani innych stałych zabudowań, jest np. jedynie deptak. Szczególnym przykładem jest strefa zamieszkania wyznaczona na jednym z warszawskich mostów. Wbrew pozorom ma to sens, a jednocześnie spore konsekwencje związane z organizacją ruchu.
Znak D-40 – prostokątna tablica z niebieskim tłem, na którym umieszczone są białe symbole pieszego, samochodu, dziecka z piłką i domu – oznacza wjazd do strefy zamieszkania. Nazwa strefy jest myląca, a w każdym razie może być myląca. Jest tak dlatego, że – być może wbrew intencjom pomysłodawców stref zamieszkania, strefy te wyznaczane są często w miejscach, w których nie ma stałych mieszkańców.
Do strefy zamieszkania można wjechać
Sens wyznaczania stref zamieszkania w „dziwnych” miejscach wynika z tego, że w strefie zamieszkania obowiązują specyficzne przepisy faworyzujące pieszych – i taki właśnie pakiet przepisów z różnych względów odpowiada zarządcy terenu, na którym wyznacza się strefę. Nie ma jednocześnie wymogu, aby w strefie zamieszkania faktycznie ktokolwiek mieszkał.
Jeśli chodzi o przepisy „drogowe”, to po pierwsze, strefa zamieszkania nie jest – co do zasady – objęta zakazem ruchu. Do stref zamieszkania mogą wjeżdżać różne pojazdy: hulajnogi elektryczne, rowery, motocykle, a także samochody. No chyba, że do strefy nie da się wjechać samochodem np. ze względu na fizyczne bariery – jak np. na warszawskim moście dla pieszych. Na ten most można jednak wjechać jednośladem.
Strefa zamieszkania: jak szybko wolno tu jechać?
Po drugie, w strefie zamieszkania obowiązuje ograniczenie prędkości. Limit prędkości w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h. Obowiązuje on wszystkie pojazdy – w tym rowery.
Strefa zamieszkania: kto tu ma pierwszeństwo?
Po trzecie, w strefie zamieszkania pierwszeństwo ma pieszy. Obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszemu obowiązuje zarówno pojazdy silnikowe, jak i rowerzystów. Pieszym muszą ustępować także osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch (UWR) (rolki, wrotki, itp.). Osoby korzystające z UWR mają jednak pierwszeństwo przed pojazdami (rowerami, hulajnogami elektrycznymi, samochodami). Piesi i użytkownicy urządzeń wspomagających ruch mogą poruszać się całą szerokością drogi.
Warto wiedzieć: w strefie zamieszania dzieci mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego – jednak pod opieką dorosłych. Jest to niemożliwe poza strefą.
Strefa zamieszkania: uwaga z parkowaniem
Po czwarte, w strefie zamieszkania nie można zatrzymać się pojazdem w dowolnym miejscu, a jedynie w miejscach wyznaczonych.
Wreszcie, warto wiedzieć, że wyjeżdżając pojazdem ze strefy zamieszkania, włączamy się do ruchu – w zatem powinniśmy ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu poruszającym się drogą, na którą zamierzamy wjechać.