Zamienniki tłumików i katalizatorów występują w kilku wersjach: mogą to być zarówno części o jakości takiej samej lub bardzo zbliżonej do jakości elementów oryginalnych, o kształcie nie do odróżnienia na oko, ale mogą to być także elementy o kształtach i o konstrukcji uproszczonej – pasujących bez modyfikacji w miejsce oryginałów. Zamienniki tłumików i katalizatorów to także elementy uniwersalne, które przed montażem trzeba odpowiednio przystosować do naszego auta.
Markowe zamienniki tłumików i katalizatorów to w przypadku większości nienowych aut najlepsza jakościowo opcja, którą ze względów finansowych warto brać pod uwagę. Nie mają wytłoczonego na obudowie logo producenta samochodu, ale pasują i działają z grubsza tak samo jak oryginały. Nierzadko są to po prostu takie same części – z reguły trwałe, ciche i wystarczająco dobre.
Tańsze zamienniki tłumików i katalizatorów to już części, które nierzadko mają pewne deficyty: zamiast ryflowanej obudowy mogą mieć obudowę z płaskiej blachy; wysokojakościową stal często zastępuje tania stal powleczona jakąś substancją ochronną; podczas gdy oryginalny wydech może ważyć np. 10 kg, tani zamiennik często waży o 3-4 kg mniej. Tanie zamienniki tłumików i katalizatorów bywają głośniejsze od oryginałów, zwykle są mniej trwałe, bywa, iż od razu widać, że są to zamienniki. Powiedzmy, że wygląd tłumika ma w przypadku starszych i niedrogich aut umiarkowane znaczenie, ale już jego głośność i trwałość zawsze się liczy. Oczywiście cena nie zawsze mówi wszystko o jakości elementu układu wydechowego, zdarzają się sytuacje, gdy konkurencyjne markowe produkty wyraźnie różnią się ceną, a jakość jest z grubsza ta sama – wtedy trzeba liczyć na pomoc fachowca w wyborze części. Zwykle jednak naprawdę tanie są zamienniki tłumików i katalizatorów nieznanych, dalekowschodnich lub nawet polskich marek, a ich jakość jest nie do końca przewidywalna. Byle pasowało – często niemarkowy tłumik wymaga dogięcia rurki albo dospawania jakiegoś mocowania, co wyklucza go z montażu w warsztacie szybkiej obsługi. Albo wymaga pomalowania farbą antykorozyjną, co zwiększa koszty, alternatywą jest rudy kolor tłumika po roku. Co do katalizatorów, to ich niska jakość zwykle skutkuje znaczącym wzrostem hałasu w aucie.
Dochodzimy do zamienników uniwersalnych. Z reguły nie ma sensu stosowanie takich części w przypadku samochodów, do których łatwo można dokupić „normalny” tłumik. Co innego w przypadku katalizatorów: te są zwykle drogie i uniwersalny zamiennik (z reguły są to części do starszych aut o niewielkiej wartości) pozwala bardzo mocno obniżyć koszty. Tyle, że kupujemy samą stalową puszkę z wkładem katalitycznym, którą w warsztacie zajmującym się dorabianiem tłumików trzeba po prostu wspawać w miejsce uszkodzonej części. Jakość jest różna – przestrzegam przed nadmierną oszczędnością, jeśli już kupujemy uniwersalny katalizator, warto kupić część możliwie dobrą – głównie ze względu na właściwości wyciszające. Zdarzają się bardzo dobre katalizatory uniwersalne, naprawdę. I jeszcze jedna ważna rzecz: o ile dedykowany zamiennik tłumika czy katalizatora można zamontować w każdym dobrym warsztacie zajmującym się ogólną mechaniką pojazdową, to tłumik czy katalizator uniwersalny mogą założyć tylko wyspecjalizowani tłumikarze, którzy mają spawarkę i nie wahają się jej użyć, a także mają doświadczenie w dorabianiu elementów układu wydechowego.