Lampy ksenonowe mają żywotność nie wyższą niż 3 tysiące godzin pracy. Czasem po prostu przestają świecić. Jednak najczęściej stopniowo spada ich wydajność i zmienia się temperatura barwowa (kolor) emitowanego przez nie światła. Gdy jakość oświetlenia się pogarsza, a barwa światła jest wyraźnie inna niż na początku, lampy ksenonowe należy wymienić.
Jak wymieniać?
Sama wymiana lamp ksenonowych tylko nieznacznie różni się od procedury wymiany tradycyjnych żarówek. Podobnie jak w przypadku żarówek, są różne typy palników ksenonowych, które w różny sposób mocowane są do reflektora. Jedną z najlepiej widocznych różnic jest to, że jedne typy palników są zintegrowane z zapłonnikiem, a inne go nie mają – jest to wówczas osobny element. Do wyjęcia samej lampy ksenonowej nie są zwykle potrzebne narzędzia, mogą one jednak być niezbędne, by dostać się do tylnej części reflektora.
Lampy ksenonowe: jaki typ będzie pasował?
Nie będzie łatwo dobrać odpowiedniego typu lampy ksenonowej na podstawie jej wyglądu – niektóre typy są na pierwszy rzut oka takie same, różnią się jednak napięciem zasilania, paskiem na szklanej bańce lub jego brakiem.
To samo dotyczy modeli z zapłonnikiem i bez – każdy rodzaj występuje w kilku wersjach bardzo do siebie podobnych. Należy znać symbol palnika – D2S, D1S, D4S, D2R itp. – musimy kupić palniki dokładnie tego typu, do jakiego przystosowany jest reflektor.
Na szczęście przed pomyłką podczas montażu chronią różne detale na cokole lampy, uniemożliwiające montaż nieodpowiedniego palnika. Chociaż na siłę, oczywiście, dałoby się zamontować zły…
Pamiętaj by sprawdzić typ lampy. Już samo kupno nieodpowiednich lamp to duża strata, zwykle nie można ich wymienić.
Lampy ksenonowe: dlaczego producenci utrudniają wymianę?
Chociaż – jak wspomniano na początku – procedura wymiany lamp (palników) ksenonowych przypomina wymianę żarówek, w praktyce jest trudniejsza.
Chodzi o to, że producenci aut mają obowiązek umożliwić użytkownikom samodzielną wymianę żarówek, ale nie ma już takiego obowiązku w przypadku ksenonów. Więcej: w instalacji lamp ksenonowych występuje wysokie napięcie i wręcz odradza się osobom nieprzygotowanym samodzielne majstrowanie przy ksenonach. Oczywiście, ryzyko śmiertelnego porażenia prądem jest bardzo małe, bo choć napięcie jest w niektórych miejscach instalacji wysokie, to jednak natężenie prądu niskie.
Lampy ksenonowe: co zrobić, by je wymienić?
W każdym samochodzie jest inaczej, ale zwykle, by dostać się do tylnej części reflektora, trzeba zdemontować kilka części. Mogą być to osłony reflektorów, czasem same reflektory, w niektórych autach trzeba odpiąć zderzak. Z reguły nie jest to bardzo trudne i czasochłonne zajęcie, ale wymianę bardzo ułatwia np. podnośnik, na którym całe auto może podjechać do góry. Pod domem, na chodniku, też się da, ale operacja może trwać np. 3 godziny zamiast 20 minut. Gdy już dobraliśmy się do tylnej części reflektora, zdejmujemy kolejne osłony i ewentualnie zapłonnik (np. przez obrócenie go), wyjmujemy lampę, wstawiamy na jej miejsce nową i w kolejności odwrotnej do demontażu składamy kolejne części.
Wymień lampę u specjialistów, w BestDrive.