Blog

2022.02.02

Gdy ogrzewanie działa tylko z jednej strony auta… co się zepsuło?

W każdym samochodzie z klimatyzacją dwustrefową (albo tylko z ogrzewaniem dwustrefowym, bo wśród starszych modeli są i takie) może pojawić się usterka polegająca na tym, że z kratek nawiewu po jednej stronie auta wieje tylko zimne albo tylko ciepłe powietrze. Po drugiej stronie powietrze ma temperaturę taką, jak ustawiliśmy. Co się zepsuło?

Tego typu usterki mogą pojawić się samoistnie, choć bywa i tak, że są skutkiem niefachowej wymiany… np. filtra kabinowego. To ostatnie może wydarzyć się w samochodach, w których filtr kabinowy umieszczony jest w bardzo niewygodnym miejscu – przy pedale gazu i w związku z tym dostęp do niego wymaga demontażu kilku elementów.

Jak to się dzieje, że grzeje lub chłodzi tylko z jednej strony?

W aucie, w którym mamy klimatyzację dwustrefową (albo tylko ogrzewanie dwustrefowe – wśród starszych modelin są i takie) lewa i prawa strona układu wentylacji są sterowane osobno. Lewe pokrętło (ewentualnie przyciski lub sterowanie za pomocą panelu dotykowego – to bez znaczenia) steruje temperaturą powietrza opuszczającego nawiewy po lewej stronie samochodu, a prawe – prawej strony. Technicznie to wygląda tak, że „podkręcenie” ogrzewania albo otwiera dopływ ciepłego płynu chłodniczego do lewej nagrzewnicy (bo w aucie mogą być dwie albo jedna dwusekcyjna), albo pokrętła temperatury lewej i prawej strony układu wentylacji sterują klapami otwierającymi i zamykającymi dopływ ciepłego powietrza do kabiny odpowiednio z lewej lub prawej strony. Sterowanie w takich „podwójnych” układach rzadko jest czysto mechaniczne, najczęściej za pomocą przycisków lub pokręteł wydajemy polecenie sterownikowi, który podaje sygnał do silniczka otwierającego klapę. Sterownik może być też zintegrowany z silniczkiem – wtedy jedno takie urządzenie otwiera i zamyka lewą klapę otwierającą i zamykającą dopływ ciepłego powietrza do kabiny, a drugie – prawą. I zarówno sterowanie lewej jak i prawej strony układu wentylacji mogą się zepsuć niezależnie od siebie.

Gdy sterowanie temperaturą nie działa…

…nie jest powiedziane, że kierowca zorientuje się od razu. Klapa otwierająca dopływ ciepłego powietrza (albo elektrozawór otwierający dopływ ciepłego płynu do jednej z nagrzewnic) może zablokować się w dowolnej pozycji, niekoniecznie skrajnej. Jeśli zimą zablokuje się w pozycji „ciepło, ale nie gorąco”, to pasażerowie auta do wiosny w ogóle nie zauważą problemu. Najwyżej nie będzie aż tak ciepło w aucie, jak tego byśmy oczekiwali, ale nikt się nie domyśli, że to usterka. Że jest problem, da się stwierdzić dopiero, gdy ogrzewanie trzeba wyłączyć.

Jak to się naprawia?

Po poprawnym zdiagnozowaniu uszkodzonego elementu – dość prosto. Dostęp do sterownika z silniczkiem sterującym klapą mamy – w zależności od tego, która strona nie działa – albo pod nogami kierowcy, albo np. po zdjęciu schowka przed pasażerem. Tu ciekawostka: czasami ogrzewanie blokuje się jednostronnie w autach, w których kaseta filtra kabinowego znajduje się obok takiego sterownika z silniczkiem – np. pod nogami kierowcy. Bywa, że procedura wymiany filtra kabinowego przewiduje (tak ma np. Nissan Qashqai) odkręcenie pedału gazu, ale ktoś  boi się tego zrobić i woli odkręcić znajdujący się obok sterownik ogrzewania lewej strony kabiny, by w ten sposób dostać się do filtra. Można i tak, ale jeśli kółko zębate silniczka zamontuje się potem w niewłaściwej pozycji, to we wnętrzu nie ma albo ogrzewania, albo chłodzenia – i to tylko z jednej strony! To nie czary – to usterka, ale to się naprawia!