Niezależnie od tego, czy samochód stoi czy też jedzie, elektryczny hamulec postojowy powinien zadziałać. Powstaje pytanie: w jaki sposób zadziała i czy to jest bezpieczne? Wyjaśniamy
Elektryczny hamulec postojowy to w nowych samochodach już niemal standard. Elektryczne przyciski zastąpiły tradycyjną dźwignię umieszczoną z reguły pomiędzy przednimi fotelami. W niektórych samochodach hamulec postojowy uruchamiany był dodatkowym pedałem obsługiwanym z reguły lewą nogą – to się jeszcze zdarza w starszych, używanych samochodach, ale w nowych modelach jest już rzadkością.
Były linki, ale już (prawie) nie ma linek
Mechanicznie obsługiwany za pomocą dźwigni hamulec postojowy w starszych samochodach z reguły, za pomocą mechanizmu linkowego, działał na koła tylne. Tylko w niektórych samochodach – np. w Citroenach – blokował koła przednie. Z tej przyczyny niektórzy, zwłaszcza młodsi kierowcy, używali go do zabawy: wiadomo, że zaciągnięcie hamulca ręcznego podczas jazdy po łuku powoduje widowiskowe zarzucanie tyłem. W większości nowych samochodów o takim efekcie można jednak zapomnieć.
Hamulce postojowe sterowane elektrycznie mogą mieć różną konstrukcję:
– najprostsze rozwiązania bazują na tradycyjnym mechanizmie – elektryczny układ zaciąga linkę na podobnej zasadzie jak kiedyś kierowca ręką;
– nowocześniejsze układy bazują na silniczkach zintegrowanych z zaciskami hamulcowymi. Nie ma żadnych linek, hamulec może działać na dwa albo na cztery koła.
– jeszcze inną opcją jest wykorzystanie pompy ABS/ESP do sterowania funkcją hamulca pomocniczego – wtedy zwykle hamulec elektryczny blokuje cztery koła.
Co się stanie, gdy naciśniesz na przycisk podczas jazdy?
W starszych mechanicznych rozwiązaniach było jasne: jeśli pociągniesz mocno za dźwignię hamulca ręcznego, to podczas jazdy na śliskiej nawierzchni zablokujesz tylne koła (przednie w niektórych autach), a na suchej nawierzchni wywołasz efekt hamowania kołami jednej osi.
Hamulec elektryczny powinien także zadziałać podczas jazdy, choć niekoniecznie można za pomocą przycisku wywołać kontrolowany poślizg. Jest kilka zasad, które rządzą działaniem hamulca pomocniczego w nowoczesnych samochodach:
– Naciśnięcie (pociągnięcie) przycisku podczas jazdy wywoła efekt hamowania – w niektórych modelach aut hamulcami jednej osi, w innych czterema kołami;
– przycisk hamulca elektrycznego nie musi zadziałać za pierwszym naciśnięciem (pociągnięciem) – może być potrzebne powtórzenie komendy; jest tak dlatego, że zwłaszcza przypadkowe użycie hamulca pomocniczego podczas jazdy nie jest bezpieczne – jest to opcja awaryjna. Zakłada się, że spanikowany kierowca (albo pasażer), który świadomie uruchamia hamulec elektryczny podczas jazdy, po pierwszej nieudanej próbie użycia hamulca pomocniczego i tak spróbuje ponownie.
– naciśnięcie przycisku podczas jazdy uruchomi hamulec, ale nie zablokuje go; gdy tylko puścisz przycisk, hamulec zostanie zwolniony;
– zablokowanie hamulca elektrycznego jest możliwe wyłącznie na postoju.