Przewody hamulcowe muszą być w dobrym stanie, inaczej jazda samochodem staje się niebezpieczna. Wyróżnia się dwa typy przewodów hamulcowych, miękkie i twarde. Miękkie przewody są elastyczne i znajdują się przy hamulcach. Twarde łączą przewody miękkie z pompą hamulcową. Przewody elastyczne wykonuje się z gumy, zaś twarde z metali, które dobrze opierają się korozji.
Kontrola stanu przewodów hamulcowych
W odróżnieniu od wielu innych podzespołów, trudno wskazać konkretny przebieg lub okres, po którym koniecznie trzeba wymienić przewody. Należy po prostu na bieżąco kontrolować ich stan, najlepiej przy każdej wizycie w serwisie lub zakładzie wulkanizacyjnym.
Czasami zaleca się, aby przewody miękkie wymieniać profilaktycznie co 4-5 lat. Przewody twarde w modelach popularnych mogą wytrzymać 5-8 lat. W samochodach droższych okres ten może wynosić nawet 15 lat, ale i tak dobrym pomysłem jest montaż nowych przewodów twardych po 10 latach.
Przewody hamulcowe, szczególnie elastyczne, pracują w trudnych warunkach. Mają ciągły kontakt z brudem i wilgocią, zaś zimą dodatkowo z solą drogową. Narażone są również na uszkodzenia mechaniczne.
Auta pod szczególnym nadzorem
Oczywistym sygnałem wskazującym na konieczność przeprowadzenia inspekcji przewodów i całego układu jest spadek skuteczności hamowania. Na stan przewodów hamulcowych powinni szczególną uwagę zwracać kierowcy dysponujący samochodami o większej masie oraz sportowymi. W takich autach hamulce częściej muszą pracować z pełną wydajnością. Ponadto przewody może obciążać ostra jazda na zakrętach.
Większą czujność muszą zachować także fani jazdy terenowej. Wypady na trudne drogi i bezdroża wiążą się z ryzykiem wystąpienia usterek mechanicznych. W grupie podwyższonego ryzyka znajdują się również samochody z regulowanymi zawieszeniami. Ruch nadwozia w pionie związany ze zmianą ustawień może nadwyrężać przewody hamulcowe.
Przewody powinno się sprawdzać częściej, jeśli założy się felgi z oponami o większej średnicy lub szersze od standardowo montowanych w danym modelu. Możliwe, że w takim przypadku przewody będą ocierały o ogumienie czy felgę.
Należy pamiętać o okresowej wymianie płynu hamulcowego. Ma on właściwości higroskopijne, czyli wchłania wodę. Przyczynia się to do degradacji materiału, z którego są wykonane przewody. Te metalowe mogą zacząć korodować.
Wymiany przewodów hamulcowych nie powinno przeprowadzać się samodzielnie, bowiem od ich prawidłowego montażu zależy nasze bezpieczeństwo.