Płyn hamulcowy z czasem traci swoje pierwotne właściwości. Należy pamiętać o jego regularnej wymianie. Jeśli się o to nie zadba, jazda samochodem może stać się niebezpieczna.
Głównym zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie siły z pompy hamulcowej do siłowników w kołach. Mówiąc prościej, płyn hamulcowy odpowiada za to, że klocki hamulcowe lub szczęki z okładzinami dociskają się do tarcz lub bębnów hamulcowych.
Inne funkcje płynu
Płyn ma też inne zadania. Ma smarować układ hamulcowy i zapobiegać korodowaniu jego elementów. Powszechnie stosowane płyny hamulcowe mają właściwości higroskopijne, czyli mają zdolność do wchłaniania wody. Higroskopijność ma zapobiegać powstawaniu tzw. korków parowych. Tworzą się one wtedy, gdy układ hamulcowy, a tym samym płyn, bardzo mocno się nagrzewa, np. podczas trudnej, górskiej trasy. Płyn gotuje się i zmienia swój stan z ciekłego na gazowy. Gdy tak się dzieje, spada ciśnienie w układzie, a co za tym idzie hamulce zaczynają pracować gorzej lub w ogóle odmawiają posłuszeństwa. Z czasem płyn wchłania coraz więcej wilgoci. Dostaje się ona do układu hamulcowego np. poprzez elastyczne przewody. Wystarczy, że zawartość wody osiągnie 1%, a temperatura wrzenia płynu wzrośnie na tyle, że skuteczność hamowania zmniejszy się aż o 15%.
Wymiana płynu
Dlatego trzeba regularnie dbać o wymianę tego specyfiku. Zaleca się, aby czynność tę wykonywać co 2 lata. W przypadku aut starszych, wyprodukowanych przed 1990 r., okres pomiędzy wymianami powinien być krótszy i wynosić rok. Rekomendacje mówią też o zwracaniu uwagi nie tylko na czas używania danego płynu, ale również przebieg, który nie powinien przekroczyć 40 000 km. Jak wymienić płyn hamulcowy? Na początek trzeba sprawdzić, jaki specyfik jest nam potrzebny. Główne grupy noszą nazwy DOT 3, DOT 4 i DOT 5. Im wyższy numer, tym wyższa temperatura wrzenia. W kwestii wyboru płynu trzeba stosować się do zaleceń producenta samochodu. Informację o rodzaju produktu odnajdziemy na zbiorniczku wyrównawczym, ale w dobie Internetu możemy się posiłkować np. dostępnymi on-line tabelami opracowanymi przez wytwórców płynów. Płynów różnego typu nie należy mieszać. Pamiętajmy, żeby zawsze korzystać ze świeżego płynu. W butelce sprzed roku czy dwóch na pewno zdążyła się już zgromadzić wilgoć. Do procedury potrzebna nam będzie pomoc drugiej osoby. Równocześnie z wymianą płynu będziemy odpowietrzać układ hamulcowy. Ze zbiorniczka możemy strzykawką odessać stary płyn. Podczas spuszczania płynu z układu do zbiorniczka trzeba wlewać nowy preparat. Jeśli poziom płynu spadnie w zbiorniczku do zbyt niskiego poziomu, do układu zassane zostanie powietrze i trzeba będzie zaczynać wszystko od nowa. Samochód stawiamy na podnośnikach lub podstawkach i ściągamy koła. Przygotujmy sobie: przezroczysty wężyk i pojemnik do zbierania cieczy, np. butelkę. Już na wstępie do naczynia wlewamy płyn hamulcowy (może być stary). Czemu to służy? Końcówkę węża podczas spuszczania płynu zanurzamy w cieczy, co zapobiegnie dostawaniu się powietrza do przewodów hamulcowych.
Pomoc drugiej osoby niezbędna
Wymianę płynu rozpoczynamy od podłączenia wężyka do zaworka odpowietrznika. Powinien on ściśle przylegać. Odkręcamy odpowietrznik i prosimy drugą osobę o to, aby zaczęła „pompować” pedał hamulca, czyli wciskać go raz za razem. Po kilku tego typu cyklach pedał trzeba wcisnąć do podłogi. Płyn zacznie wyciekać i powinniśmy mu się dać wylewać do czasu, aż nie znikną pęcherzyki powietrza, a jego kolor nie zacznie pasować do barwy nowego specyfiku. Następnie zakręcamy pierwszy odpowietrznik i przechodzimy do drugiego. Stale pamiętamy o kontroli poziomu cieczy w zbiorniczku.Nie odkręcamy na raz wszystkich odpowietrzników. Trzeba też pamiętać o odpowiedniej kolejności. W autach bez systemu ABS zaczynamy od odpowietrznika znajdującego się najdalej od pompy hamulcowej, czyli zazwyczaj od prawego tyłu. Następnie idziemy według kolejności: lewy tył, prawy przód, lewy przód. W przypadku samochodów z układem ABS, kolejność jest odwrotna: lewy przód, prawy przód, lewy tył, prawy tył.