Hamulce

2017.12.21

Ściąganie auta przy hamowaniu: gdzie leży problem?

Ściąganie auta przy hamowaniu w przypadku nowszych aut może, ale nie musi mieć związku z układem hamulcowym. Drobne usterki hamulców, które w starszych konstrukcjach zawsze powodowały ściąganie auta przy hamowaniu na lewą lub prawą stronę, w nowszych samochodach powinny być kompensowane przez elektroniczne układy asystujące.

W samochodzie bez ABS-u nawet niewielka niedoskonałość układu hamulcowego polegająca na ograniczeniu siły hamowania jednego z hamulców powoduje naturalne ściąganie auta zgodnie z zasadą: jeśli lewa strona hamuje słabiej, to przy hamowaniu ściąga na prawą – i odwrotnie. W samochodach z układem ABS zjawisko to także może występować, jednak w mniejszym stopniu. W pojazdach z systemami ESP i elektronicznym rozdziałem siły hamowania zmniejszenie skuteczności działania jednego z hamulców jest dla kierowcy mniej wyczuwalne; raczej efektem takiej usterki jest wydłużenie drogi hamowania niż problemy ze stabilnością samochodu podczas tego manewru – o przyczynę tego zjawiska bez odpowiedniej diagnostyki można podejrzewać różne rzeczy.

Jeśli zaobserwujemy ściąganie auta przy hamowaniu, oczywiście należy w pierwszej kolejności wykluczyć nieprawidłowe działanie hamulców – jest to najprostszy i najtańszy powszechnie dostępny element diagnostyki. Po pierwsze, należy przeprowadzić wzrokową kontrolę stanu hamulców, grubości tarcz i okładzin klocków, a po drugie – test na rolkach. Jeśli badanie wykaże nierówną siłę hamowania kół na tej samej osi, należy to pilnie naprawić – wymienić klocki, tarcze, być może oczyścić lub naprawić zaciski. Nic prostszego.

Często jednak ściąganie auta przy hamowaniu ewidentnie występuje, ale nie wynika z usterki hamulców. W takiej sytuacji problemu należy szukać w zawieszeniu albo układzie kierowniczym. W którym elemencie zawieszenia? Którymkolwiek – zarówno przedniej jak i tylnej osi. Podczas hamowania na układ jezdny działają siły nie występujące lub występujące sporadycznie podczas jazdy ze stałą prędkością lub przy przyspieszaniu. Jeśli luzy w zawieszeniu, niekoniecznie duże i wyraźnie wyczuwalne, pozwalają poszczególnym elementom na przesuwanie się pod wpływem sił występujących przy hamowaniu, pojawia się ściąganie auta na lewo lub na prawo. Naprawa musi być zakończona ustawieniem geometrii układu jezdnego, z drugiej strony nie ma możliwości ustawienia geometrii, jeśli zawieszenie nie jest w pełni sprawne, pozbawione luzów. W większości przypadków pojedyncze usterki zawieszenia są łatwe do zlokalizowania, czasem jednak, zwłaszcza w przypadku układów wielowahaczowych, jest to dużo trudniejsze.

Czasem ściąganie auta i inne nietypowe zachowania występują nadal pomimo naprawy zawieszenia i skontrolowania układu hamulcowego oraz elektroniki. W kręgu podejrzeń pozostają wówczas opony, nawet jeśli na oko nie widać nieprawidłowości. Ostateczną próbą, gdy wszystkie inne pomysły zawodzą, jest założenie na próbę kół z innego auta, by nie wymieniać rzeczy, co do których nie ma pewności, że są wadliwe – to są jednak skrajne przypadki.