Hamulce

2023.06.28

Wymiana przewodów hamulcowych: poczujesz różnicę?

Kierowcy, którzy chcieliby poprawić działanie układu hamulcowego w swoim samochodzie, zazwyczaj zwracają uwagę na model tarcz hamulcowych oraz klocków. Słusznie. Nie mniej ważne są jednak przewody hamulcowe – chodzi o elastyczne fragmenty przewodów przy kołach. O tych elementach mało kto pamięta.

Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych ma sens w co najmniej dwóch przypadkach i w zależności od powodu tej wymiany powinniśmy zwrócić uwagę na inny rodzaj tych przewodów. To dlatego, że rodzaj przewodów hamulcowych wpływa w odczuwalny sposób na działanie układu hamulcowego.

Bardzo wielu właścicieli starszych samochodów przyzwyczaja się do tego, że hamulce w ich samochodach stopniowo tracą „ostrość”: pedał hamulca staje się miękki i aby wydajnie, mocno zahamować, trzeba wcisnąć go nieco głębiej niż w przeszłości. Jednak charakterystyka pracy układu hamulcowego zmienia się powoli – nie na przestrzeni miesięcy, lecz na przestrzeni lat – dlatego można tego nie zauważyć, przynajmniej przez jakiś czas. Zauważy to natomiast ktoś, kto wsiada do naszego auta po raz pierwszy. Być może zwróci na to uwagę mechanik. Mamy szansę zwrócić uwagę na zbyt miękko działające hamulce także wtedy, gdy kupujemy używany samochód. Dobra wiadomość: to da się naprawić, a jeśli „ten typ tak ma”, da się to zmienić.

Dlaczego hamulce z czasem tracą ostrość

Słabe albo zużyte tarcze hamulcowe i kiepskie albo nadmiernie zużyte klocki hamulcowe to jeden z powodów kiepsko działających hamulców. Drugi powód to przewody elastyczne. Warto wiedzieć, że elastyczne przewody hamulcowe w samochodzie to elementy wykonane z gumy. Ścianki gumowych przewodów są dość grube i wytrzymują wysokie ciśnienia, niemniej, ilekroć naciskamy pedał hamulca, pracują. Gdy rośnie ciśnienie w układzie, przewody rozszerzają się. Im bardziej zużyte są przewody hamulcowe, tym bardziej podatne są na rozciąganie. To powoduje, że samochód hamuje gorzej i aby ostro zahamować, trzeba pedał hamulca wcisnąć głębiej. Rozwiązaniem jest – jak łatwo się domyślić – wymiana elastycznych przewodów hamulcowych na nowe. Jeśli są to elementy mające za sobą wiele lat pracy, niemal na pewno poczujemy różnicę.

Uwaga: objawem, który wymaga niezwłocznej wymiany przewodów hamulcowych bez względu na skuteczność hamowania, są widoczne mikropęknięcia na powierzchni przewodów. Jest to także tego rodzaju usterka, która może być powodem niedopuszczenia samochodu do ruchu.

Wymienić przewody – ale na jakie?

Jeśli wymieniamy przewody hamulcowe z powodu usterki albo ich ewidentnego zużycia, zwykle zapada decyzja o zastosowaniu standardowych przewodów gumowych. Wymiana przewodów hamulcowych na nowe standardowe znacząco zredukuje ryzyko gwałtownej usterki hamulców z powodu pęknięcia przewodu. Jest też duża szansa, że zmieni się nieco charakterystyka pracy układu hamulcowego – stanie się on bardziej czuły, bardziej responsywny, „ostrzejszy”, „bardziej jak nowy”.

Jeśli jednak powodem naszej interwencji w układzie hamulcowym jest tuning – chcemy mieć samochód, w którym hamulce działają bardziej progresywnie, pedał jest sztywniejszy i daje bardziej gwałtowny efekt, domyślnym rozwiązaniem jest zastosowanie przewodów hamulcowych w oplocie. Tego typu przewody hamulcowe mają zupełnie inną konstrukcję: rdzeń wykonany jest z mocnego tworzywa (np. z teflonu), natomiast z zewnątrz mamy stalowy oplot, który zapobiega rozciąganiu się materiału i wzmacnia go. Trzecia, opcjonalna warstwa, to powłoka nadająca przewodom wybrany, niemal dowolny kolor.

Takie tuningowe przewody w oplocie mają kilka przewag nad standardowymi: są odporniejsze na wysokie temperatury (ma to znaczenie w przypadku aut, w których układ hamulcowy jest bardzo intensywnie eksploatowany), rozciągają się w sposób nieznaczny, co powoduje, że hamulce działają szybciej, ostrzej, itd. Kwestia wizualna ma oczywiście znaczenie jedynie w specyficznych przypadkach, niemniej należy o niej wspomnieć.

Przewody zwykłe czy w oplocie?

Jeśli przewody hamulcowe wymieniamy jedynie dla bezpieczeństwa, bo na starych przewodach widoczne są mikropęknięcia lub inne uszkodzenia, a z działania układu hamulcowego w aucie jesteśmy ogólnie zadowoleni, sens inwestowania w nieco droższe przewody tuningowe nie jest duży.

Jeśli jednak zależy nam na „ostrzejszych” hamulcach – czy dlatego, że przygotowujemy auto do jazdy po torze, czy z tego powodu, że nie odpowiada nam dotychczasowa charakterystyka układu hamulcowego w aucie, wówczas warto zainwestować w przewody w stalowym oplocie.

Czy przewody hamulcowe trudno jest wymienić?

Zdecydowanie lepiej unikać wymiany tego typu części w warunkach garażowych, jeśli nie mamy stosownego doświadczenia, niemniej wymiana przewodów hamulcowych jest zadaniem mało skomplikowanym. Oczywiście przy okazji warto wymienić w całości płyn hamulcowy.

Ze względów technicznych wymianie przewodów nie musi towarzyszyć wymiana tarcz i klocków, choć w praktyce często tak właśnie jest. Wymianę przewodów – zwłaszcza jeśli nie jest związana z tuningiem – kierowcy zlecają zwykle przy okazji wymiany klocków.

Warto jednak wiedzieć, że skutek wymiany starych przewodów hamulcowych na nowe bywa zaskakujący – w pozytywnym sensie.