Z artykułu dowiesz się:
- czy opona może na siebie zarobić?
- ile możesz zaoszczędzić na paliwie, kupując dobre opony?
- które opony MUSZĄ mieć wysokie opory toczenia?
Etykieta – jak czytać parametry?
W pierwszej wersji europejskiej etykiety informacyjnej opon, obok danych o hamowaniu na mokrej nawierzchni mamy: poziom hałasu oraz opory toczenia. Dowiedz się, na co mają wpływ te ostatnie.
Im niższe opory tym grubszy portfel
Sprawa jest prosta: im opona stawia niższe opory toczenia, tym auto zużywa mniej paliwa. Jak duża może to być różnica?
Opony są odpowiedzialne za 20 do 30% całkowitych oporów, związanych z ruchem pojazdu. To znaczy – za 20 do 30% zużycia paliwa!
To oznacza, że nawet najbardziej energooszczędne opony stawiają opory – toczenia i aerodynamiczne.
Samofinansujące się opony
Wyobraź sobie, że wybierasz pomiędzy oponami stawiającymi bardzo wysokie opory i oponami skrajnie energooszczędnymi.
Różnica w zużyciu paliwa będzie na tyle duża, że za oszczędności przez cały przewidywany okres użytkowania mógłbyś kupić sobie nowe opony!
Ile REALNIE możesz zaoszczędzić?
Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy oponami sąsiednich klas (np. A– B) to ok. 0,1 litra na 100 km. To jeden litr na tysiąc km, 40 litrów na 40 tys. km. Prawie 200 zł oszczędności!
Praktyczna porada
Kupując opony – czytaj etykietę. Znajomość podstawowych parametrów to nie tylko wiedza, ale i realne oszczędności! Sprawdź, jak czytać etykietę w tym artykule
A co z oporami w elektrykach?
Opory toczenia są w pojazdach na baterie szczególnie ważne. Dlaczego? Bo w elektrykach oszczędzanie energii jest koniecznością. Baterie są często mało pojemne, a ładowanie trwa długo – dlatego liczy się każda zaoszczędzona watogodzina.
Dlatego, mając auto na baterie, warto zadbać o opony z niskimi oporami toczenia.
Conti EcoContact 6 – dobry wybór – niskie opory toczenia
Conti EcoContact 6 to opona, która, opuszczając fabrykę, ma obniżoną w stosunku do innych opon wysokość bieżnika, co przekłada się na niskie opory. Ma też nowoczesną mieszankę bieżnika, która jest odporna na zużycie. Opony te pokonują więc wyższe przebiegi, niż inne modele.
Opory toczenia: kiedy muszą być wysokie?
Są też typy opon, które co do zasady wytwarzają wysokie opory i… tak ma być! To m.in. opony typu runflat, które są nieco cięższe i sztywniejsze od zwykłych.
Podwyższone opory toczenia rekompensują nam innymi właściwościami. To przecież opony do samochodów sportowych, które muszą zapewniać bezpieczeństwo przy ekstremalnych prędkościach i przeciążeniach. Dlatego, w tej kategorii – i opory, i poziom hałasu tracą na znaczeniu.
Praktyczna porada
Jeśli chcesz być pewny, że kupujesz dobre opony – sprawdź wyniki testów.
Ale… czy ja muszę się na tym znać?
Nie musisz. Wystarczy, że zna się na tym Twój mechanik i będzie potrafił dobrać opony do Twojego stylu jazdy i kwoty, jaką chcesz na nie wydać. Mechanicy BestDrive (sieci serwisów Continental) stale uczestniczą w szkoleniach, na których uczą się, jak pomagać klientom w doborze ogumienia. Dlatego, jeśli chcesz dobrać opony – zaufaj profesjonalistom. Zapraszamy do Sieci Best Drive – tutaj kupisz i wymienisz opony.