Blog

2020.10.13

Jak jeździć w deszczu?

Angelo Perez-Riemer – kierowca testowy z Contidromu radzi jak jeździć w jesiennych warunkach.

Kiedy liście stają się lodem

Ulewne deszcze już nie raz zaskoczyły nas w tym roku. Chmura wody, wyskakująca spod pojazdu obok, jest niebezpieczna szczególnie jesienią, gdy na jezdni leżą liście z pobliskich drzew.

W dobrych warunkach drogowych jesteśmy przyzwyczajeni, że droga hamowania jest krótka, a prowadzenie precyzyjne. Niestety, w deszczu, zarówno hamulce, jak i układ kierowniczy wymagają delikatniejszego traktowania.

Kałuże i długie koleiny to nie lada wyzwanie. Na jezdni, mogą leżeć pyłki roślin i kurz z pobliskich pól, wyrzucane przez ciągniki i kombajny albo suche liście z pobliskich drzew. Po deszczu, ten „koktajl” staje się prawie tak śliski jak lód – o czym najlepiej wiedzą motocykliści.

Ostrożnie! Zwolnij!

W takich chwilach niezbędne jest:

  • zmniejszenie prędkości
  • utrzymywanie dużego odstępu od pojazdu jadącego z przodu
  • włączenie świateł mijania
  • uważność kierowcy.

Aquaplaning? Wciśnij sprzęgło!

„Jeżeli pojawi się aquaplaning, najlepszą reakcją w aucie z ręczną skrzynią biegów jest natychmiastowe wciśnięcie sprzęgła”– mówi Angelo Perez-Riemer, kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem. W samochodach z skrzynią automatyczną i w autach elektrycznych należy utrzymywać pedał gazu na stałym poziomie i unikać gwałtownego hamowania oraz nagłych ruchów kierownicą. Nawet 80 km/h może być zbyt wysoką prędkością w takiej sytuacji.

Dodatkowo, gdy widzisz w lusterku wstecznym samochód ciężarowy, stres może spowodować, że masz ochotę dodać gazu i uciec przed niebezpieczeństwem. Jest to niewłaściwa reakcja. O wiele lepiej zatrzymać się na najbliższym postoju i poczekać, aż ulewa się skończy.

Angelo Perez-Riemer, kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem

Bieżnik a prowadzenie w deszczu

W takich sytuacjach bardzo ważny jest stan ogumienia. „Im mniejsza jest głębokość bieżnika, tym mniejsza ilość wody może zostać pobrana przez rowki opony i rozproszona, przez co samochód jest bardziej podatny na aquaplaning” – mówi Angelo Perez-Riemer.

„Testy z oponą letnią Continental PremiumContact™ 6 w popularnym rozmiarze 205/55 R16 wykazały, że przy warstwie wody o grubości 8 milimetrów, zupełnie nowa opona zapewniała bezpieczne prowadzenie do prędkości 86 km/h, podczas gdy opona z bieżnikiem o głębokości 3 milimetrów pozostawała w kontakcie z drogą do ok. 67 km/h.

Przy minimalnej głębokości bieżnika wymaganej przez przepisy – 1,6 milimetra – aquaplaning pojawił się już przy prędkości zaledwie 48,5 km/h, czyli poniżej limitu obowiązującego w terenie zabudowanym. Dlatego zawsze zalecamy kierowcom, aby upewnili się, że ich opony mają jeszcze zapas bieżnika ponad wymagane prawem minimum”.

Poznaj opony PremiumContact 6 – zwycięzcę testów 2020 w klasie hamowania na mokrej nawierzchni

Poznaj systemy zabezpieczające w Twoim aucie i wspieraj wizję Continental, jazdy bez wypadków