Angelo Perez-Riemer – kierowca testowy z Contidromu radzi jak jeździć w jesiennych warunkach.
Kiedy liście stają się lodem
Ulewne deszcze już nie raz zaskoczyły nas w tym roku. Chmura wody, wyskakująca spod pojazdu obok, jest niebezpieczna szczególnie jesienią, gdy na jezdni leżą liście z pobliskich drzew.
W dobrych warunkach drogowych jesteśmy przyzwyczajeni, że droga hamowania jest krótka, a prowadzenie precyzyjne. Niestety, w deszczu, zarówno hamulce, jak i układ kierowniczy wymagają delikatniejszego traktowania.
Kałuże i długie koleiny to nie lada wyzwanie. Na jezdni, mogą leżeć pyłki roślin i kurz z pobliskich pól, wyrzucane przez ciągniki i kombajny albo suche liście z pobliskich drzew. Po deszczu, ten „koktajl” staje się prawie tak śliski jak lód – o czym najlepiej wiedzą motocykliści.
Ostrożnie! Zwolnij!
W takich chwilach niezbędne jest:
- zmniejszenie prędkości
- utrzymywanie dużego odstępu od pojazdu jadącego z przodu
- włączenie świateł mijania
- uważność kierowcy.
Aquaplaning? Wciśnij sprzęgło!
„Jeżeli pojawi się aquaplaning, najlepszą reakcją w aucie z ręczną skrzynią biegów jest natychmiastowe wciśnięcie sprzęgła”– mówi Angelo Perez-Riemer, kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem. W samochodach z skrzynią automatyczną i w autach elektrycznych należy utrzymywać pedał gazu na stałym poziomie i unikać gwałtownego hamowania oraz nagłych ruchów kierownicą. Nawet 80 km/h może być zbyt wysoką prędkością w takiej sytuacji.
Dodatkowo, gdy widzisz w lusterku wstecznym samochód ciężarowy, stres może spowodować, że masz ochotę dodać gazu i uciec przed niebezpieczeństwem. Jest to niewłaściwa reakcja. O wiele lepiej zatrzymać się na najbliższym postoju i poczekać, aż ulewa się skończy.
Bieżnik a prowadzenie w deszczu
W takich sytuacjach bardzo ważny jest stan ogumienia. „Im mniejsza jest głębokość bieżnika, tym mniejsza ilość wody może zostać pobrana przez rowki opony i rozproszona, przez co samochód jest bardziej podatny na aquaplaning” – mówi Angelo Perez-Riemer.
„Testy z oponą letnią Continental PremiumContact™ 6 w popularnym rozmiarze 205/55 R16 wykazały, że przy warstwie wody o grubości 8 milimetrów, zupełnie nowa opona zapewniała bezpieczne prowadzenie do prędkości 86 km/h, podczas gdy opona z bieżnikiem o głębokości 3 milimetrów pozostawała w kontakcie z drogą do ok. 67 km/h.
Przy minimalnej głębokości bieżnika wymaganej przez przepisy – 1,6 milimetra – aquaplaning pojawił się już przy prędkości zaledwie 48,5 km/h, czyli poniżej limitu obowiązującego w terenie zabudowanym. Dlatego zawsze zalecamy kierowcom, aby upewnili się, że ich opony mają jeszcze zapas bieżnika ponad wymagane prawem minimum”.
Poznaj opony PremiumContact 6 – zwycięzcę testów 2020 w klasie hamowania na mokrej nawierzchni
Poznaj systemy zabezpieczające w Twoim aucie i wspieraj wizję Continental, jazdy bez wypadków