Kompresor to najdroższy podzespół całego układu klimatyzacji . Jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Kompresor (sprężarka) klimatyzacji odpowiada za obieg czynnika chłodzącego w systemie. Do jego napędu wykorzystuje się pasek klinowy silnika samochodowego.
Korzystanie z klimatyzacji w aucie
Część kierowców korzysta z klimatyzacji jedynie wiosną i latem, kiedy panują wysokie temperatury. Jest to błąd, nie tylko dlatego, że klimatyzacja osusza powietrze i pozwala pozbywać się wilgoci z wnętrza jesienią i zimą.
Z klimatyzacji trzeba korzystać przez cały rok, ponieważ inaczej narażamy kompresor na awarię. Jest on smarowany przez olej, który miesza się z czynnikiem chłodzącym. Sprężarka, która przez kilka miesięcy nie będzie uruchamiania może się zapiec i zatrzeć. Z tego powodu zaleca się uruchamianie klimatyzacji bez względu na panujące warunki atmosferyczne przynajmniej raz na tydzień na 10-15 minut.
Niewydolny układ klimatyzacji
Kompresor klimatyzacji może ulec uszkodzeniu z powodu szeregu innych zaniedbań. Prawdopodobieństwo awarii znacznie spada, jeśli dokonuje się czyszczenia i przeglądu układu co rok lub bezwzględnie raz na dwa lata.
Z systemu klimatyzacji co roku ubywa ok. 15 proc. czynnika chłodzącego. Jeśli jego ilość spadnie o połowę w stosunku do wartości maksymalnej, wydajność klimatyzacji znacznie spadnie, a sprężarka zacznie się nadmiernie nagrzewać.
Warto kontrolować wentylator skraplacza, który obniża temperaturę i ciśnienie czynnika chłodzącego. Gdy przestaje on funkcjonować prawidłowo rośnie ciśnienie w układzie. Konsekwencje są znane – awaria sprężarki.
Stary, skorodowany osuszacz i zatkany filtr kabinowy mogą sprawić, że cały układ klimatyzacji będzie musiał pracować z większą wydajnością. Kompresor klimatyzacji będzie zmuszony do większego wysiłku, co skróci jego żywotność.
Sprężarka będzie musiała też pracować na wyższych obrotach, jeśli klimatyzacja będzie miała za zadanie schłodzić wnętrze z bardzo wysokiej temperatury. Z tego powodu latem dobrze jest zapobiegać nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza np. poprzez stawianie samochodu w cieniu czy stosowanie mat na szyby.
Prawidłowe użytkowanie klimatyzacji
Zanim uruchomimy klimatyzację, powinniśmy przewietrzyć wnętrze. Na początku jazdy warto otworzyć okna i wydmuchać z niego gorące powietrze korzystając z samego nawiewu, a dopiero później włączyć klimatyzację.
Powinniśmy szybko reagować na głośniejszą pracę klimatyzacji. Może to oznaczać, że sprężarka ma okres świetności za sobą. Mogą w niej hałasować np. łożyska. W razie podejrzeń wyłączmy klimatyzację jak najszybciej i nie korzystajmy z niej przed wizytą w serwisie.